چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مرثيه‌ای برای خودكشی های 94
#1
سالي كه گذشت، همچون سال هاي ديگر مملو از خبرهاي حوادث بود كه در ميان آنها، خودكشي ها رنگ پررنگي را داشت. خودکشی عملی عمدی است که باعث مرگ فرد شود. خودکشی معمولا به علت یأس صورت می‌گیرد که علت آن اغلب به اختلال روانی نظیر افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شکست عشقی اعتیاد به الکل، یا سوء مصرف دارو نسبت داده می‌شود و در سال 94 به دفعات تكرار شد. در اين ميان اما تن به خودكشي دادن دانش آموزان و البته خودكشي هاي پياپي در متروي تهران، برجسته تر از قبل خودنمايي كرد به گونه اي كه 94 را به سال خودكشي هاي پياپي تبديل كرد.
روزنامه قانون در ادامه می نویسد: خودكشي هاي دانش آموزي در ايران در سال رو به پايان به 13 مورد رسيد و به طور ميانگين هر ماه خبر خودكشي دانش آموزان ، ذهن ها را متاثر از خود كرد. در خودكشي هاي دانش آموزي بايد توجه داشت كه مشکل نه مداد است نه پاک کن، نه نداشتن کیف است و نه داشتن کفش‌های پاره، مشکل نه لباس های مندرس دانش آموزی از خانواده‌ای تهی دست است و نه دوری و ناهمواری راهِ مدرسه؛ همه این ها را می توان با جشن عاطفه یا کمی همت از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش حل کرد اما مشکل هیچ کدام از این ها نیست. این بار حکایت مرگ است؛ آن هم مرگ دانش‌آموزان. مرگی که نه با قضا و قَدَر بلکه به خواست خود دانش آموز شکل می گیرد. این بار مشکل خودکشیِ دانش‌آموزانی‌است که در نونهالی و نوجوانانی تصمیم می‌گیرند به زندگی خود پایان دهند.

خودكشي در پايان امتحانات!
نخستين خودكشي دانش آموزي سال 94 در ۳۰ خرداد ماه در تهران رخ داد و در اين حادثه تلخ، مجید ۱۴ ساله دانش‌آموز مدرسه نمونه دولتی تهران، به دلیل مردود شدن در امتحانات پایان سال؛ با سیم برق خود را از تراس حلق‌آویز کرد و روز بعد به دلیل آسیب مغزی جان سپرد. پس از آن در ۳۰ تیر ماه و در استان آذربایجان غربی دختری ۱۸ ساله، دانش‌آموز رشته تجربی در محله شهرک فرهنگیان شهرستان بوکان پس از اعلام نتیجه کنکور سراسری، قبول نشدن در دانشگاه، با پرت کردن خود از طبقه سوم خانه، به زندگی‌اش پایان داد.هنوز داغ اين دو خودكشي دانش آموزي با بازتاب هاي فراوان سرد نشده بود كه ۱۴ شهریور در لرستان، امیر دانش‌آموز ۱۴ ساله یکی از مدارس لرستان، به دلیل نمره پایین در درس ریاضی و ترس از سرزنش شدن، با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد. پس از آن نيز ۱۸ مهر در تهران، پریناز ۱۳ ساله خود را از میان نرده‌های پل عابر در شرق تهران به پایین پرتاب کرد و پس از برخورد با اتوبوس جان باخت. بر اساس اظهارات دوست این دانش‌آموز، او پیش از خودکشی گفته بود از زندگی خسته شده‌ام.۴ آبان 94 هم در آذربایجان غربی «هاوری.ق» دانش‌آموز ۱۱ ساله، ساکن محله تاج‌الدین در شهرستان اشنویه، جلوی آینه خود را دار زد و جان سپرد. این کودک، دو روز پس از دیدن فیلمی با مضمون خودکشی، دست به چنین اقدامی زده است.

آبان، ماه خودكشي هاي دانش آموزي
پس از اولين خودكشي دانش آموزي كه در آبان ماه 94 رخ داد، وقوع سه خودكشي پياپي ديگر نيز اين ماه را به پرخودكشي ترين ماه در ميان دانش آموزان تبديل كرد و خودكشي دانش آموزان بسيار جدي تر از گذشته مطرح شد. 7 آبان در تهران دانش‌آموز پنجم ابتدایی در محله خلیج‌فارس تهران به وسیله روسری، خودش را از میله بارفیکس حلق‌آویز کرد و جان سپرد؛ دلیل این خودکشی بیان نشد.۱۷ آبان نيز در مازندران، «مهرشاد. ت» دانش‌آموز ۱۴ ساله ساکن شهر «رستم‌کلا» خود را از پنکه سقفی خانه حلق‌آویز کرد و جان سپرد. در نامه مکتوبی که مهرشاد از خود به جا گذاشته، آمده: «فردا همه‌تان به مراسم تشییع جنازه‌ام بیایید».۲۷ آبان هم در خراسان جنوبی، دانش‌آموز ۱۶ ساله مدرسه شبانه‌روزی شهید مطهری، در آبیز شهرستان زیر کوه که قبلا پدرش او را سرزنش کرده بود وقتی همه خواب بودند، خود را به نرده‌های پشت خوابگاه حلق‌آویز کرد و جان داد.پس از خودكشي هاي دنباله دار دانش آموزي در آبان ماه، ۲۶ آذر ماه نيز در خراسان شمالی «سجاد. غ» ۱۵ ساله، دانش‌آموز دوم دبیرستان یکی از مدارس شبانه‌روزی در روستای کهنه جلگه مانه و سملقان به دلیل احضار والدینش از سوی مدیر مدرسه، خود را در آغل گوسفندان حلق‌آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.

۷ دی در یزد، «الف ـ ع» دانش‌آموز ۱۳ ساله مدرسه نمونه دولتی بافق یزد به دلیل افت تحصیلی، خود را به میله بارفیکس اتاق حلق‌آویز کرد و جان سپرد و ۱۹ دی در تهران، پسر ۱۱ ساله‌ای با حلق‌آویز کردن خود از چارچوب در بالکن به وسیله روسری مادرش به زندگی خود پایان داد. به گفته او، این دانش‌آموز که فصل امتحانات خود را می‌گذراند، اضطراب شدیدی داشت و وقتی در خانه تنها بوده، دست به چنین کاری زده است.اما در ۲۲ دی در یزد، اختلاف خانوادگی باعث خودکشی و مرگ دانش‌آموز دختر پایه نهم شد، او از آخرین طبقه آپارتمان خود را به پایین پرتاب کرد.طبق موارد اعلام شده که پیش از این در یکی از روزنامه‌های سراسری منتشر شده بود، از ۱۳ خودکشی رخ داده در سال تحصیلی جاری، چهار خودکشی در تهران، دو خودکشی در ارومیه و دو مورد در یزد و مابقی خودکشی ها در لرستان، مازندران، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کرمانشاه رخ داده است.همچنین از ۱۳ خودکشی رخ داده، علت ۶ خودکشی مرتبط با افت تحصیلی، عدم قبولی در امتحانات یا کنکور و احضار والدین به مدرسه بوده است، علت سه مورد از این خودکشی ها، سرزنش والدین، خستگی از شرایط زندگی و دیدن فیلم در رابطه با خودکشی عنوان شده است و هنوز علت ۴ مورد اعلام نشده است اما جدا از خودكشي هاي موفق دانش آموزان! در این میان هستند دانش آموزانی که اقدام به خودکشی می کنند و خوشبختانه این عمل‌شان موفقیت آمیز نیست؛ اما در عین حال آمار این اقدام‌ها در هیچ کجا هم ثبت نمی‌شود و کسی هم به آنها رسیدگی نمی کند. معلمی درباره مشاهداتش از خودکشی های ناموفق می‌گوید: «پنجم ابتدایی بود، تمام سرش شکاف هایی حاصل از تیغ زدن بود. معاون مدرسه هنگام تیغ زدن روي سر و صورتش پیدایش کرده بود، پانسمانش کردیم و خانواده اش را در جریان گذاشتیم». «آن یکی چهارم ابتدایی بود، مچ دستش را باند پیچیده بود، خودکشی ناموفقی داشته؛ از او می پرسم چرا این کار را انجام داده ای، می گوید؛ خانواده ام به من بی توجه هستند می خواهم این‌گونه توجه شان را جلب کنم. می گوید: دوستانم می گویند اگر برای آن ها یک اتفاق بد بیفتد حتما خودکشی می کنند».
هر بار که خبر خودکشی یکی از دانش آموزان منتشر می‌شود، علت این خودکشی‌ها مواردی چون مردود شدن در امتحانات پایان سال، ناکامی در کنکور سراسری، پایین بودن نمره دروس و ترس از سرزنش شدن، خستگی از زندگی، دیدن فیلم هایی با مضمون خودکشی، احضار والدین از سوی مدیر مدرسه، افت تحصیلی، اضطراب شدید و اختلاف خانوادگی بیان می شود.

سکوت مسئولان وزارت آموزش و پرورش
ساختار وزارت آموزش و پرورش دفتری با عنوان مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی دارد که در مواردی مانند خودکشی می تواند بیشترین حجم تاثیرگذاری را داشته باشد. این در حالی‌است که این دفتر در برابر آسیب‌های اجتماعی همواره در برابر معضلات و مشکلاتی اینچنینی سکوت کرده و با ایجاد فضایی امنیتی سعی در پنهان کردن این واقعیت‌ها دارد. عدم پاسخگویی مسئولان مربوطه به بهانه های مختلف خبرگزاری مهر را به انتشار گزارش، بدون درج نظرات این مسئولان واداشت.در عین حال به نظر می رسد، برکناری مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش طی چندماه گذشته و عدم جایگزینی شخصی در این پست نیز تا حدودی در کم کاری در این حوزه موثر باشد و همه این موارد موجب شده تا همچنان بررسی دقیقی درباره علت رخ دادن خودکشی‌ها انجام نشود و بسیاری از خانواده‌ها و حتی دانش آموزان راه حل مقابله با چنین مسائلی را ندانند.در این خصوص و به دنبال عدم پاسخگویی سریع کارشناسان وزارت آموزش و پرورش درباره علل و راهکارهای حل این معضل، به سراغِ یکی از جامعه شناسان رفتیم تا نظر او را در این باره بدانیم.محمدعلی الستی، جامعه شناس می‌گوید:‌ دوره‌ای را تجربه می کنیم که زندگی نسل جدید از مسیر طبیعی فاصله زیادی گرفته است. مسیری که نسل های پیشین طی کرده اند البته از نظر رفاه و تکنولوژی در شرایط بدتری قرار داشته اما آنان مسیری طبیعی را طی کردند و این مسیر طبیعی در روزگار امروز از کودکان و نوجوانان ما دریغ شده است. دوران کودکی در حال حذف شدن است و فرزندان ما ناگهان پا به بزرگسالی می گذارند.الستی تصریح می‌کند: کودکان امروز به گونه‌ای بی حد و مرز به اطلاعات دسترسی دارند. ممکن است کودکان و نوجوانان ما خیلی از مسائل را متوجه شوند اما شرایط روحی متناسب را برای حل و هضم آن موضوع‌ها نداشته باشند.
حبس انفرادی برای کودکان
دوستی‌ها تغییر فاز داده است و خیلی سریع اتفاق می‌افتد و سریع نیز قطع می‌شود. بچه‌ها یاد می‌گیرند در دوست داشتن همه چیز تنوع طلب باشند. دل بستگی و وابستگی‌های معنوی‌ای که بستر لازم را برای رشد فرزندان‌مان فراهم می‌کند از او دریغ می شود و در یک انبوه تنهایی به زندگی خود ادامه می دهد. شاید اطراف کودکان‌مان شلوغ باشد اما آدم‌ها چندان ارتباطی با او ندارند. در مدرسه با دوستان، اطرافیان و اعضای خانواده ارتباط موثری ندارد و در تنهایی خود به سر می برد و این فضاهای مجازی نیز به این فضا دامن می زند و فرد هنگامی که از محیط انسانی خود جدا می شود برای خود حبس انفرادی ایجاد می کند. بالاترین عامل خودکشی در بین ملت ها، خودکشی کسانی بوده که از محیط اجتماعی خود دور مانده اند.
زمینه های خودکشی در کودکان و نوجوانان معمولا اجتماعی و در محیط انسانی است که به شکل های مختلف اتفاق می افتد. در خانواده ها افراد دور هم هستند اما با هم نیستند و هر کسی سرگرم بازی با تلفن همراهش است و کمترین ارتباط کلامی‌اي را برقرار می کنند. در وزارت آموزش و پرورش نیز کار گروهی نفی می شود، تلاش کودک برای پیدا کردن جواب، اسمش تقلب نامیده می شود. کیف مابین دانش آموزان در هنگام امتحانات می گذارند تا آن ها نتوانند برگه یکدیگر را ببینند. هنگامی که دانش آموزان دور هم جمع شده اند معاون مدرسه پشت بلندگو فریاد می زند؛ «اون گوشه چه خبره که دور هم جمع شده اید گویی حکومت نظامی است و اجتماع بیشتر از دو نفر ممنوع است.»از کار و نمره گروهی خبری نیست. زندگی گروهی را بچه ها تجربه نمی کنند. فرزندان‌مان در نظام اجتماعی و نظام تکنولوژیک، کار گروهی را تجربه نمی کنند و تک روی را فرا می گیرند. هر پدیده ای درباره نوجوانان داریم، نباید به دنبال علت باشیم، چرا که در تحلیل‌گرایی مشکل داریم و عادت کرده ایم برای پدیده ها دنبال علت بگردیم. واقعا پدیده ها علت ندارند بلکه عواملی هستند که بر وقوع یک پدیده تاثیر می‌گذارد. به هر روی باید به دنبال چاره‌ای برای حل این معضل و جلوگیری از رخدادهایی اینچنینی بود. بی‌شک مهم‌ترین وظیفه را در این‌باره وزارت آموزش و پرورش دارد که باید برنامه درستی برای مقابله با چنین معضل‌هایی ارائه کند. در این میان خانواده‌ها نیز باید هوشیار باشند و زمان بیشتری را به کودکان‌شان اختصاص دهند.

متروي تهران و خودكشي هاي ادامه دار

همان قدر كه خودكشي هاي دانش آموزي در سال 94 به دفعات تكرار شد، خودكشي زير چرخ‌هاي قطار در متروي تهران نيز ، به دفعات رخ داد تا همان‌طور كه اشاره شد، سال 94 سالي پر از خودكشي باشد. در همان ماه‌هاي ابتدايي سال و در حالي كه هنوز شهروندان از فضاي نوروز خارج نشده بودند، خودکشی یک زن جوان در 29 فروردین 94 در متروي تهران (ایستگاه دانشگاه امام علی ) خبر ساز شد . در اين حادثه یک خانم جوان در ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) خودکشی کرد که خوشبختانه جان سالم به در برد. طبق اطلاعات حاصله خانمی که ظاهرا حدود 25 سال سن داشت قصد خودکشی در ایستگاه دانشگاه امام علی (ع) واقع در خط 2 مترو داشته است.وی ادامه داد: خوشبختانه این فرد زنده مانده و تحویل عوامل اورژانس شده است.چندي پس از اين حادثه مدیر روابط عمومی اورژانس تهران از اقدام به خودکشی مرد 35ساله‌اي در ایستگاه متروي منیریه تهران خبر داد. اما چندي بعدحسن عباسي از خودكشي یک خانم 26 ساله همزمان با عبور قطار با ورود به ریل در ایستگاه متروي دروازه دولت، سخن گفت. در اين حادثه هنگام ورود قطار از خط چهار مترو به ایستگاه، نامبرده بدون دخالت عامل خارجی، خود را روی ریل قطار پرتاب کرد و بر اثر برخورد با قطار جان خود را از دست داد. پس از وقوع این حادثه ماموران امدادی اورژانس و آتش نشانی با حضور در محل، جسد فرد متوفی را از داخل محوطه ریلی خارج کردند.

خودکشی نافرجام در مترو ي تهران
مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری متروي تهران در تابستان 94 افزود: حالي كه در شوراي شهر تهران موضوع ايمني مترو و اتخاذ تدابير براي جلوگيري از خودكشي در مترو مطرح بود، باردگير خبري از خودكشي در متروي تهران منتشر شد كه در آن فرد میانسالی با قصد خودکشی خود را روی ریل قطار در ایستگاه صادقیه انداخت که خوشبختانه این حادثه منجر به مرگ وی نشد. مردی حدودا 50 ساله همزمان با ورود قطار به ایستگاه صادقیه خود را روی ریل پرتاب کرد كه این فرد از ناحیه دو پا دچار مصدومیت و جراحت سنگین شد که توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی انتقال يافت. بر اثر این حادثه وقفه کوتاهی در سرویس شبکه مترو و حرکت قطارهای مسیر به‌وجود آمد که خوشبختانه با تلاش ماموران نیروی انتظامی، شرکت مترو و عوامل اورژانس، حرکت قطارها در کمترین زمان ممکن به حالت عادی بازگشت.پس از اين حادثه، خودكشي ديگري در ایستگاه متروي تهرانپارس خبر ساز شد و مرد جوانی در ایستگاه متروي تهرانپارس با پریدن روی ریل و قرار گرفتن مقابل قطار در حال حرکت، جان خود را از دست داد. پس از اعلام وقوع حادثه بلافاصله دو گروه تیم امدادی و درمانی اورژانس تهران به همراه آمبولانس از نزدیک‌ترین پایگاه‌های اورژانس تهران به محل حادثه اعزام شدند اما قبل از رسیدن عوامل اورژانس، مصدوم به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده بود. وقوع چندين خودكشي در متروي تهران در حالي كه روزانه بيش از دو ميليون نفر در خطوط مترو تردد مي كنند، سبب شد تا اعضاي شوراي شهر تهران به طور جدي موضوع افزايش امنيت ايستگاه‌هاي متروي تهران را دنبال كنند كه به طور آزمايشي، قرار است در خط متروي فرودگاه مهرآباد ديوارهايي نصب شود كه احتمال وقوع خودكشي ها را به حداقل كاهش دهد.

خودكشي هاي ارديبهشتي

سال 94 خودكشي هايي از نوع ديگر را هم تجربه كرد كه بخشي دانشجويي بود. بسیاری از آسیب‌شناسان اجتماعی، دلایل بالارفتن میزان خودکشی در بین دانشجویان ایرانی را افزایش فشارهای اجتماعی بر این افراد می‌دانند. در روز ۲۸ فروردین ماه یک دانشجوی دکترای شیمی معدنی در دانشگاه شهید بهشتی با خوردن سیانور خودکشی کرد. چهار روز بعد از آن نیز یک دانشجوی تربیت‌معلم همدان در محوطه دانشگاه و جلوی چشمان هم‌کلاسی‌هایش با سلاح گرم دست به خودکشی زد. در ماه اردیبهشت امسال یک دانشجوی دختر در رشته پزشکی دو روز بعد از آنکه به خاطر بدحجابی از سوی ماموران در شهر اصفهان بازداشت‌شده‌بود، دست به خودکشی زد.دختر ۲۱ ساله دیگری از اهالی کرج که در دانشگاه دامغان در رشته میکروبیولوژی تحصیل می‌کرد نیز در سال جاری در حمام خوابگاه، خود را با پارچه حلق‌آویز کرد.در روز ۲۲خرداد ماه امسال نیز یک دانشجوی دختر دانشگاه ملایر با خوردن قرص اقدام به خودکشی کرد. این دانشجو چندی قبل از این حادثه به اتهام رابطه نامشروع از سوی کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌بود. طبق آماری که سال گذشته سرپرست اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت ارائه کرد، سالانه در ایران به ازای هر صدهزار نفر جمعیت، 6 نفر اقدام به خودکشی می‌کنند یعنی در سال، ۴۲۰۰ نفر در ایران دست به خودکشی می‌زنند. خودکشی دومین علت اصلی مرگ در بین دانشجویان ایرانی است.
از آنجا که ورود به دانشگاه یکی از سخت ترین مراحل زندگی یک جوان است، بسیاری از کارشناسان بر این نظرند که با گذشتن از این سد، بسیاری از مشکلات جوانان حداقل در ارتباط با برنامه‌ آینده‌شان حل می‌شود. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا جوانانی که این سد را با موفقیت پشت سر می‌گذارند دست به خودکشی می‌زنند؟دکتر مدنی، جامعه شناس در این باره معتقد است كه «گروه‌های تحصیلکرده حساسیت بیشتری هم نسبت به محیط پیرامون خودشان دارند و در واقع نسبت به مشکلاتی که در محیط اطراف‌شان رخ می‌دهد، حساسیت بیشتری از خودشان نشان می‌دهند و نوعی احساس ناکامی در آنها بیشتر رشد می‌کند.» مدنی به این نکته اشاره می‌کند که اقدام به خودکشی در بین این گروه از افراد به قصد مرگ صورت نمی‌گیرد بلکه یک راه فرار است: افراد تحصیلکرده‌ای که اقدام به خودکشی می‌کنند نمی‌خواهند بمیرند، بلکه می‌خواهند به دردهای خودشان پایان بدهند. بنابراین در واقع برای فرار از فشار روزافزونی که به آنها وارد می‌شود، ترجیح می‌دهند با از دست دادن زندگی‌شان آن درد روزافزون را کاهش بدهند و از بین ببرند. دکتر مدنی در این مورد به عوامل زمینه‌ساز خودکشی مثل همان مشکلات فرهنگی و اجتماعی اشاره می‌کند ولی از دسته دومی نیز به عنوان عوامل آشکارساز خودکشی نام می‌برد: «برخی عوامل آشکارساز هستند، یعنی مثل جرقه‌ای هستند که به انباری از بنزین می‌رسد و آن انفجار نهایی را انجام می‌دهد. عوامل آشکارساز درواقع عواملی هستند که باز درهمان محیط قرار دارند ولی آنچنان اثرات سوء می‌گذارند که فرد بعد از گذراندن دوره‌ای از بحران، دیگر تنها راه را پایان زندگی خودش می‌داند و خلاص شدن از رنج دائم و روزمره. این اقدامات یعنی این فشارهایی که معمولا به افراد وارد می‌شود، نگرانی از انگ‌خوردن یا استیگما که به دنبال احضار حراست یا سایر نهادها انجام می‌شود، مخصوصا در موارد غیر سیاسی، وضع را به مراتب بدتر می‌کند. واقعیت این است که در موارد سیاسی این احضارها بعضی مواقع حتي بحران حل‌کن‌ هستند یعنی فرد اعتباری پیدا می‌کند در محیط پیرامونش ولی وقتی جنبه‌های اخلاقی و اجتماعی پیدا می‌کند، ممکن است برای فرد یک عامل آشکارساز باشد یعنی آخرین حلقه‌ اتصال او را با اقدام به خودکشی فراهم بکند».

ارديبهشت، ماه خودكشي!
دکتر حمید یعقوبی، رئیس مرکز مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در خصوص افزایش خودکشی در بین دانشجویان و راهکارهای لازم برای جلوگیری از آن مي گويد كه رفتارهای خود آسیب‌رسان در دانشجویان از حساسیت بالایی برخوردار است، چون تعداد خیلی کم خودکشی برای دانشگاه زیاد به حساب می آید. براساس تحقیقی، طی ۳ تا ۴ سال فراوانی خودکشی از برخی دانشگاه استخراج شد و نتیجه این بود که بیشترین خودکشی در ماه اردیبهشت روی داده است. ممکن است بیرون از شهر جوانان غیر دانشجو خودکشی کنند و ما اصلا متوجه نشویم اما خودکشی دانشجو به دلیل حساسیتی که دارد، مهم است. وی با اشاره به دلایل خودکشی در فصل اردیبهشت گفت: ما یک افسردگی فصلی در زمستان داریم، فردی که افسرده است در زمستان حوصله خودکشی ندارد ولی فکر آن در سر وی هست و زمانی که بهار می آيد حال این افراد کمی بهتر می شود و توان آنها باز می گردد و می توانند فکرشان را در بهار و اردیبهشت اجرایی کنند. بخشی نیز به مسائل و ارتباطات بین فردی، فصل بهار و جوانی، شکست‌های عاطفی و مسائل خانوادگی و تنش‌هایی که در خانواده وجود دارد، باز می گردد. اما به طور کلی ما در اردیبهشت نگران خودکشی دانشجویان هستیم. چون در چند سال اخیر بیشترین ماه از سال که در آن خودکشی صورت گرفته متعلق به اردیبهشت است و کمترین فصلی که خودکشی در آن رخ داده، تابستان بوده است؛ در این فصل دانشگاه تعطیل شده و دانشجو در دانشگاه نیست. وی در خصوص برنامه هایی که برای مقابله با خودکشی طراحی و تدوین شده، اظهارمي دارد: برهمین اساس طرحی را به نام شور زندگی تدوین کرده ایم که نقطه مقابل خودکشی بوده. برهمین اساس ما قرار است دانشجویان همیار سلامت را انتخاب کرده، آموزش های خاص را ارائه دهیم و این دانشجویان با اعزام به محیط های خوابگاهی آموزش های مذکور را به دانشجویان منتقل کنند. از طرفی چون برخی دانشجویان زمانی که قصد خودکشی دارند به دوستان‌شان در خوابگاه اطلاع می دهند، می‌توانند این موارد را گزارش دهند چون اقدام به خودکشی حیات انسان را به خطر می اندازد و راز محسوب نمی شود.
[تصویر:  paygah-1.gif]
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران