چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گفتگوی پایگاه اطلاع رسانی جماران با رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران
#1
اگر در نظر داشته باشیم که مفهوم اسلام مستضعفین و دغدغه رنج ها و دردهای محرومان و مستضعفان کشور، یکی از انگیزه های بنیادین امام خمینی در انقلاب اسلامی و از مهمترین سیاست های مورد نظر ایشان در معماری بنیاد های نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ روشن است که ارتقای جایگاه سازمان بهزیستی به عنوان متولی مددکاری اجتماعی، یکی از مهمترین معیارهایی است که بدون آن هرگز نمی توان از یک سیاست گذاری عمومی مبتنی بر خط امام سخن گفت. 

آنچه در پی می آید سومین و آخرین بخش از گفت و گوی خبرنگار جماران با دکتر موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران است که بررسی ناکارآمدی حوزه اجتماعی در ایران می پردازد.

وی در ادامه به این می پردازد که اگر قرار باشد حوزه اجتماعی را از حاشیه به متن بیاوریم باید در برنامه ششم توسعه به آن بپردازیم و در این زمینه مطالب مهمی را ذکر می کند.

فرصتی که ما می توانیم در بهبود وضعیت حوزه اجتماعی کشور از آن استفاده کنیم، برنامه ششم توسعه است. به نظر شما این برنامه چه ویژگی باید داشته باشد تا مشکلاتی که برای این حوزه ذکر کردید، رفع شود؟
آنچه که در برنامه ششم توسعه باید مورد توجه قرار بگیرد، تقویت و بهبود دو سرمایه در جامعه است، که حتی کشورهای توسعه یافته هم بر آن تاکید زیادی دارند، یکی از این سرمایه ها، سرمایه انسانی و  دیگری سرمایه اجتماعی است. با این دو سرمایه است که دیگر سرمایه ها مثل اقتصادی را می توان تقویت کرد. این دو سرمایه در حوزه اجتماعی رشد پیدا می کند و تقویت می گردد. بنابراین برنامه ششم توسعه باید برنامه ای اجتماعی محور باشد. چرا که از سویی امروز بخشی از نیروی انسانی ما درگیر کلاه برداری، فساد مالی، اختلاس، چک بلا محل نزاع و جرم و جنایت است و از سوی دیگر وقتی از سرمایه اجتماعی سخن می گوییم با مسئله نقصان های رابطه دولت و ملت و بی اعتمادی دولت و ملت مواجه هستیم.

راهکار بالا بردن این دو حوزه سرمایه ای کشور چیست؟
اول باید دید دلیل پایین بودن این سرمایه ها در کشور چیست. این مسئله نشان دهنده این است که علیرغم همه ساختارهای منابع و فعالیت ها باز هم مسائل اجتماعی از منابع ما جلوتر هستند و این نشانگر ناکارآمدی برنامه های ماست. سیستم اجتماعی در ایران یک سیستم ناکارآمد است. چون همیشه غرق در گذشته ایم و در حال رتق و فتق امور هستیم. ما در ایران سیستم اجتماعی هوشمند نداریم. سیستم اجتماعی هوشمند، سیستمی است که نیاز بیست سال آینده مردم را رصد می کند. خلاقیت و ایده پردازی در حوزه اجتماعی جایگاه زیادی ندارد و در دستگاه های اجرایی ما کارهای روتین انجام می شود ما از تغییر برنامه در این حوزه ترس و نگرانی داریم و این مانعی در پیشرفت این حوزه است.

برای رفع این مشکل، در بخش سیاست گذاری باید آثار هر تصمیم را بررسی کنیم. شما طرحی را پیدا کنید که مجلس ارائه کرده باشد و یا لایحه ای که دولت ارائه کرده باشد که پیوست اجتماعی فرهنگی داشته باشد. حتی اگر جاده کشی هم می شود، باید پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم. حتی برای فرودگاه و یا مسائل این چنینی باید حوزه اجتماعی نظر دهد چه برسد به مواردی مثل ماهواره و یا وایبر که با حوزه اجتماعی رابطه تنگاتنگ دارد اما بدون نظر خواهی از حوزه اجتماعی تصمیم به حذف آن می گیرند.

با وجود اینکه بی توجهی به مسائل اجتماعی منجر به عدم پیشرفت جوامع می شود، چرا این حوزه مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران قرار نمی گیرد و از آن غفلت می کنند؟
ما در ایران جشنواره های مختلفی برای قدردانی و تشویق ایده پردازان مانند جشنواره رازی جشنواره خوارزمی جشنواره جلال آل احمد  و جشنواره های مختلف برای فیلم و موسیقی و هنر برگزار می کنیم اما در حوزه اجتماعی چه جشنواره ای داریم؟
جایی ما اسم کم کاری در حوزه اجتماعی را غفلت می گذاریم که فرد نداند اما وقتی فرد می داند که کم کاری می کند دیگر اسمش را غفلت نمی توان گذاشت. دلیل بی توجهی به حوزه اجتماعی این است که اگر مردم به حقوق اجتماعی شان آگاه و حساس شوند پاسخگویی به آن خیلی سخت است. این باعث هراس همیشگی از ورود به حوزه اجتماعی شده است. در این ده ساله اخیر کدام یک از مسئولین در سخنانی که در رسانه ها مطرح کرده انداز وضعیت اجتماعی با مردم سخن گفته اند. همیشه صحبت ها پیرامون از اختلاس ها ، سیاست، اقدامات عمرانی بوده است اما هیچگاه از حوزه اجتماعی سخنی به میان نمی آید.

چگونه می توان این دغدغه را ایجاد کرد و مانع از ادامه این غفلت شد؟
دلیل اینکه به موضوعات اجتماعی بهای زیادی داده نمی شود و افراد غیر متخصص در راس حوزه اجتماعی قرار می گیرند، این است که درکشور موضوعات اجتماعی با نگاه فردی بررسی می شود. به این معنا که نقش حاکمیت و جامعه در تصمیم گیری برای حوزه اجتماعی را نفی می کنیم. به نظر شما دلیل اینکه نگاه پزشکی به سازمان بهزیستی حاکم شده است، چیست؟ وقتی هدف فردی کردن مسائل اجتماعی باشد از افراد غیر متخصص در پست های مدیریتی استفاده می شود تا همان نگاه فردی باقی بماند. بنابراین اگر میخواهیم در حوزه اجتماعی پیشرفت کنیم باید جلوی فردی جلوه دادن مسائل اجتماعی را بگیریم.

اگر بخواهیم سرمایه اجتماعی بالایی داشته باشیم باید حوزه اجتماعی شفافی داشته باشیم. اگر حوزه اجتماعی ما شفاف باشد مردم جامعه مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری بیشتری خواهند داشت اما در مقابل مطالبه گری بیشتری نیز دارند. اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس آیا یک سوال در طول عمر انقلاب از وزیری درباره حوزه اجتماعی یا آسیب های اجتماعی که در این حوزه به وقوع می پیوندد، پرسیده اند؟

این اتفاق نمی افتد چون ما می ترسیم از اینکه مطالبه گری اجتماعی افزایش پیدا کند. چون سیاست گذاران اجتماعی ما در حال حاضر غیر اجتماعی اند، بسیاری فهم این مسئله که امنیت اجتماعی پایدار با پول و زور تحقق پیدا نمی کند ندارند.

آنچه در پی می آید دومین بخش گفت و گوی خبرنگار جماران با دکتر موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران است که در این بخش وی مغفول ماندن حوزه اجتماعی، غالب شدن نگاه سیاسی و اقتصادی، نبود سازمان مادر و مرجعی کارآمد در حوزه اجتماعی را مطرح کرده، و می گوید: بعد از گذشت 35 سال سیاست های کلی در حوزه اجتماعی ابلاغ نشده است. هرچند وی یادآور می شود که سیاست اجتماعی در سال 90 تصویب شده است. بنابراین کار کردن بر روی حوزه اجتماعی فراقوه ای است. چلک بر خلاف برخی دیگر از متخصصان برجسته مددکاری اجتماعی و کارشناسان مسائل اجتماعی بر این باور است که ارتقای جایگاه سازمانی سازمان بهزیستی به معاونت ریاست جمهوری منجر به ارتقای جایگاه واقعی این سازمان و افزایش کارکردهای آن نمی شود.
آنچه که در آن تردیدی نیست؛ این است که ساختار نهادی موجودی نشان دهنده ضعف های بزرگ در انجام مسوولیت ها و تأمین نیازهای مددکاری اجتماعی در کشور است و فاصله فراوانی با سیاست های مورد نظر امام خمینی دارد.
جماران از نظرات دیگر کارشناسان و صاحب نظران در این زمینه استقبال خواهد کرد. در پی متن کامل دومین بخش از گفت و گوی جماران با دکتر موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران تقدیم خوانندگان گرامی می شود.

اگر در نظر داشته باشیم که مفهوم اسلام مستضعفین و دغدغه رنج ها و دردهای محرومان و مستضعفان کشور، یکی از انگیزه های بنیادین امام خمینی در انقلاب اسلامی و از مهمترین سیاست های مورد نظر ایشان در معماری بنیاد های نظام جمهوری اسلامی بوده است؛ روشن است که ارتقای جایگاه سازمان بهزیستی به عنوان متولی مددکاری اجتماعی، یکی از مهمترین معیارهایی است که بدون آن هرگز نمی توان از یک سیاست گذاری عمومی مبتنی بر خط امام سخن گفت.واقعیت این است که جایگاه سازمان بهزیستی در فرآیند رفع محرومیت و استضعاف به اندازه ای راهبردی و پراهمیت است که می توان آن را شاخصی برای سنجش میزان پای بندی یک دولت به عدالت اجتماعی و خط امام دانست. اما واقعیت و عملکرد دولت ها در این زمینه چگونه بوده است؟

آنچه در پی می آید نخستین بخش گفت و گوی خبرنگار جماران با دکتر سید حسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران است. وی در نخستین بخش سخنان خود به تشریح وظایف، شناخت، وضعیت و جایگاه مددکاری اجتماعی به عنوان یک رشته تخصصی در جهت رفع استضعاف، در سیاست گذاری پرداخته و می گوید: من با اطمینان خاطر می گویم که در هیچ یک از پست های مدیریتی سازمان بهزیستی کشور فردی با تخصص مددکار اجتماعی قرار نگرفته است. دلیلش هم این است که معمولا حوزه اجتماعی دغدغه سیاست گذاران نیست. دیگر آنکه سازمان هایی که مددکاری و مددکاران در آن ها حضور دارند، هنوز نتوانسته اند به خوبی ظرفیت های مددکاری اجتماعی را بشناسند و از آن استفاده کنند.

مددکاری اجتماعی از چه سالی در حیطه فعالیت ها و مسوولیت های دولت در ایران جای گرفته است؟
طول عمر رشته مددکاری اجتماعی در ایران به سال 37 باز می گردد. قبل از انقلاب تقریبا 15 مرکز و نهاد درگیر حوزه رسیدگی به آسیب های اجتماعی آن زمان بودند که فعالیت های مددکارانه انجام می دادند. بعد از انقلاب تمام این سازمان ها و مراکز در سازمانی به اسم بهزیستی ادغام و زیر نظر وزارت بهداری آن زمان به عنوان معاونت وزارت بهداری مشغول به فعالیت شدند. در نهایت قانون تشکیل سازمان بهزیستی در مجلس مصوب شد و این سازمان از وزارت بهداری آن زمان مستقل گشت.
سازمان بهزیستی در کنار مراکز دیگر مثل کمیته امداد امام خمینی، بنیاد شهید و بنیاد مستضعفان در پی تأکیدات فراوان امام خمینی بر محرومیت زدایی، علاوه بر خدمت گذاری و تأمین نیازهای خانواده های ایثارگران، مشغول به فعالیت شدند. همیشه سازمان بهزیستی و دیگر مراکز پیش گفته خانه مددکاران اجتماعی بوده است. اوایل انقلاب ارتباط مددکاری با چند سازمان تخصصی تر مثل بهزیستی، کمیته امداد، وزارت بهداری و سازمان زندان ها خلاصه شده بود، اما در حال حاضر این حوزه با نهاد و سازمان های زیادی در ارتباط است.

سابقه انجمن مددکاری در ایران به چه سالی با می گردد؟
هر تشکلی در ایران یک اساس نامه ای دارد. انجمن مددکاری اجتماعی در ایران تقریبا 53 سال سابقه کار دارد. یعنی از سال 42 مددکاری کانون داشته که بعد از انقلاب به انجمن اسلامی و در نهایت به عنوان انجمن مددکاری اجتماعی کار می کند. این انجمن یک تشکل غیر دولتی است که برای اعضای خود خدماتی را ارائه می کند.

انجمن مددکاری اجتماعی در سیاست گذاری های کلان کشور چه جایگاهی دارد؟
در سه یا چهار سال گذشته انجمن جایگاه رفیع و قوی تری در کشور پیدا کرده است. طبیعتا این نافی خدمات گذشتگان نیست چرا که با پایه گذاری و زحمات های آنها انجمن تا امروز ادامه پیدا کرده است. اما در حال حاضر در حوزه سیاست گذاری در بخش اجتماعی به طور قطع فعالترین انجمن مددکاری اجتماعی است.متاسفانه مددکاری جایگاهی که باید را در کشور به دست نیاورده است. وقتی یک رشته تحصیلی تا مقطع دکتری دانشجو می پذیرد به این معنا است که یک رشته تخصصی است. بر این اساس مددکاری اجتماعی یک رشته تخصصی است که توانایی و کارکرد های منحصر به فرد و مختص به خود را دارد. اما متاسفانه این رشته با 53 سال سابق علمی در کشور هنوز نتوانسته جایگاه متناسب با تخصص خود را به دست آورد. دلیلش هم این است که آنچه که ما از رشته مددکاری اجتماعی می دانیم و به مردم معرفی می کنیم محدود شده به بخش کوچکی از توانایی های این رشته و آن کمک به افراد فقیر، نیازمند و یا آسیب دیده است.
[تصویر:  paygah-1.gif]
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  پیام رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت روز جهانی عصای سفید MEARAJ 0 2,056 10-16-2016، 12:05 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  آشنایی با مهری فتاحی؛ مسئول انجمن مددکاران اجتماعی ایران شعبه لرستان MEARAJ 0 2,059 07-06-2016، 06:18 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: اخلاق در جامعه ضعیف شده است اطلاعات اجتماعی ایران 0 1,561 10-22-2015، 01:57 AM
آخرین ارسال: اطلاعات اجتماعی ایران
  واکنش رئیس انجمن علمی مددکاری ایران به بازتاب حادثه "فرودگاه جده" درافکار عمومی اطلاعات اجتماعی ایران 0 2,062 04-12-2015، 02:21 AM
آخرین ارسال: اطلاعات اجتماعی ایران
  مددکاران اجتماعی کجای طرح تحول نظام سلامت جای دارند..؟ MEARAJ 0 1,956 01-06-2015، 06:58 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  90 درصد مددکاران اجتماعی کار نابلد هستند - مصطفی اقلیما MEARAJ 0 1,799 01-02-2015، 08:09 PM
آخرین ارسال: MEARAJ
  شبکه‌اجتماعی یا پایگاه تخلیه اطلاعاتی - دکتر مصطفی اقلیما MEARAJ 0 1,865 12-08-2014، 05:23 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  مالکیت فکری ایده‌های اجتماعی در ایران تعریف شده نیست اطلاعات اجتماعی ایران 0 1,748 11-25-2014، 05:25 AM
آخرین ارسال: اطلاعات اجتماعی ایران
  وضعیت اجتماعی در ایران نگران‌کننده است - سید حسن موسوی چلک MEARAJ 0 1,797 08-26-2014، 02:05 PM
آخرین ارسال: MEARAJ
  رییس انجمن مددکاری اجتماعی: مدیریت هوشمندانه در این حوزه نیاز کنونی ایران است MEARAJ 0 1,742 08-16-2014، 05:38 PM
آخرین ارسال: MEARAJ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران