چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مددکار اجتماعی مدرسه و کودکان عزادار
#1
بسیاری از کودکان تجربه خواهند کرد مرگ یک عزیزشان را ، و به طور طبیعی این می تواند بر عملکرد کودک در مدرسه تاثیر بگذارد. مددکار اجتماعی مدرسه می تواند نقش مهمی در کمک به کودکان داغدیده برای طی روند غم و اندوه آنها بازی کند. با این حال، تاثیر مرگ یک عزیز در یک کودک اغلب به طور کامل توسط پرسنل مدرسه مورد غفلت قرار میگیرد . در واقع کودکان " عزاداران فراموش شده" هستند و اغلب آنها فرصتی برای بیان غم و اندوه خود به طور آشکارا ندارند.

در حالی که اطلاعات زیادی در رشته های مختلف در زمینه غم و اندوه و عزاداری وجود دارد، اطلاعات زیادی درباره اینکه چگونه مددکاران مدرسه به کودکان عزادار کمک کنند وجود ندارد.در شماره اخیر از مجله کودکان و مدارس، لیزا کوین لی، دکترای مددکاری اجتماعی و استادیار علوم اجتماعی در دانشگاه ویسکانسین ایو کلر ، یافته های خود را در مطالعه او از نحوه مدیریت غم و اندوه توسط مددکاران اجتماعی مدرسه منتشر کرده است. این تحقیق به طور خاص در پاسخ به این سوال انجام شد : تجارب مددکاران اجتماعی مدرسه در کار با کودکان داغدار چگونه است؟

پژوهش وی حاصل تجارب مددکاران اجتماعی مدرسه در مینیاپولیس ، سنت انجام شد.

دکتر کوین لی موانع گوناگونی به منظور اثر بخشی در کمک به دانش آموزان عزادار برشمرد  که از جمله : مقاومت والدین ، مقاومت معلمان ، فقدان زمان اختصاص داده شده در مدرسه، کمبود منابع حمایتی برای عزاداری دانش آموزان و محیط مدرسه عمومی است. او مورد بحث قرار می دهد این مسائل را و پیشنهادات خود را برای بهبود در عمل و پژوهش مطرح میکند. به طور خاص او موارد زیر را مطرح کرده است:

-        افزایش خدمات برای کودکان داغدار

-        آموزش والدین و معلمان در مورد غم و اندوه کودکان

-      تسهیل ارتباط بین مددکاران اجتماعی مدرسه و جامعه

-        همکاری با خانواده ها

-        استفاده از مهارت های گوش دادن، تشویق ، و حل مسئله برای کمک به دانش آموزان داغدار

-        ارائه پیشنهاد برای حمایت از پژوهشهایی که هدفشان مداخله در زمینه کودکان دغدار است

-      توجه به پدر و مادر و معلمان به عنوان بخشی از سیستم ارائه خدمات

-        همکاری با معلمان

غلبه بر موانع به کارگیری درمان مؤثر با کودکان داغدیده برای مددکاران اجتماعی مدرسه بسیار مهم است. دکتر کوین لی می گوید :

مددکاران اجتماعی باید در نظر داشته باشند که ممکن است هیچ پاسخی از کودک داغدیده دریافت نکنند و در واقع هم همین گونه باید باشد! در عوض، آنها باید به آنها گوش بدهند و از دانش آموزان سوالاتی بپرسند ، از آنها حمایت کنند، و باب گفت و گو را باز نگه دارند . آنها باید دانش آموزان را تشویق به ادامه صحبت کردن در مورد مسائل معنوی همچنین گفتگو با خانواده هایشان کنند .مددکاران اجتماعی مدرسه می تواند به بهترین وجه نیازهای دانش آموزان داغدیده را پاسخ دهند.

منبع:
http://www.socialworkblog.org/nasw-publications/2014/05/school-social-work-with-grieving-children/

سوشیال نیوز
 

 

 
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مددکاری اجتماعی مدرسه | School Social Work MEARAJ 0 649 10-24-2018، 06:44 PM
آخرین ارسال: MEARAJ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران