چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
برنامه استراتژيك و عملياتي كانون مراكز مددكاري اجتماعي كشور
#1
برنامه استراتژيك و عملياتي كانون مراكز مددكاري اجتماعي كشور
 
نگارنده: علي جليليان (مديرعامل كانون مراكز مددكاري اجتماعي كشور)
بازبيني و اصلاح نهايي: سيد احمد رحيمي ( رييس هيات مديره)
 
هدف كلي:
توسعه همه جانبه و بهبود مستمر وضعيت كلينيك هاي مددكاري اجتماعي كشور
 
استراتژي ها:
1- حفظ منافع و حمایت از حقوق مادي و معنوي کلینیک های مددکاری اجتماعی موجود در كشور.
2- بهبود و ارتقاء کمی و کیفی خدمات مراكز.
3- افزایش آگاهی و دانش فنی و تخصصي مدیران مراكز و روزآمد و كارآمد سازي نيروي انساني فعال در مراكز.
4- تقويت بنيه علمي مراكز در سطح كشور در جهت تبديل شدن به اولين مركز پژوهشي و تحقیقاتي در زمینه مسائل اجتماعي كشور با اولويت جامعه هدف سازمان بهزيستي.
5- ايجاد و گسترش فعاليتهاي مطالعاتي، پژوهشي و توسعه اي.
 6-  ارتقاء و بهبود تعامل با سازمان بهزيستي و ساير سازمانهاي ارئه دهنده خدمات اجتماعي.
7- ايجاد مشاركت فعال با سازمان بهزيستي و ساير سازمانهاي ارئه دهنده خدمات اجتماعي از تصميم سازي تا ارزيابي طرح ها و برنامه ها در سطح محلي، منطقه اي، ملي و بین المللی.
8-  تدوين بانك اطلاعاتي جامع از برنامه ها و راهكارهاي حوزه فعاليت حرفه مددكاري اجتماعي مبتني بر تجربه روز دنيا.
9-  استقرار نظام مالي و درآمدي پايدار با هدف فراهم كردن امنيت و رضايتمندي شغلي مراكز مددكاري.
10-  ارتقاء و بهبود فرايند مديريت خدمات مددكاري اجتماعي.
11- تأثيرگذاري در قوانين، مقررات و سياست هاي حوزه امور اجتماعي.
12-  گسترش و تنوع بخشي دامنه فعاليتها و حضور در عرصه ملي و بين المللي.
13- ايجاد و گسترش فعاليتهاي تبليغاتي و اطلاع رساني در خصوص خدمات و فعاليتهاي مراكز.
 
اهم برنامه ها

باز تعريف وتدوين خط مشي كلي و جزيي كلينيك هاي مددكاري مبني بر اصل 44 قانون اساسي.
تشويق و بستر سازي جهت استفاده از ظرفيت كلينيك ها در مداخلات پيشگيرانه سطوح اول.
ایجاد هماهنگی لازم بین کلینیک های مددکاری اجتماعی استان و حل اختلاف بین آنها در صورت نیاز.
 ايجاد فضای تعاملی بین مدیران و مددکاران کلینیک ها و استفاده از تجربیات یکدیگر
برگزاري جلسات مشترک بین کلینیک های مددکاری اجتماعی به منظور تبادل نظر، تفاهم و همکاری بیشتر و کسب تجارب متقابل.
تشكيل كميته هاي تخصصي اعم از كميته پژوهش ، بازاريابي و تبليغات، آموزش، حقوقي و...
تشکیل  کمیته حقوقی با حضور نماينده سازمان به منظور  تسهيل ارتباطي كانون با نهادهاي ذيربط علي الخصوص سازمان بهزيستي.
تشكيل كميته علمي_ تجربي و معادل سازي تجربه ها و احراز توانمندي مديران و مسئولان فني كلينيكها در ارائه مشاوره تخصصی بعنوان مددکار اجتماعی بالینی/سلامت روان در كميته علمي_ تجربي.
نظارت کانون بر شبكه کلینیک های استاني در جهت  شاخص بندي و  درجه بندی موثر تر و پوياسازي فعاليت كلينيكها.
راه اندازي نظام پيشنهادات توسط كانون كشوري و استاني.
تعيين رابط در قواي سه گانه و برقراري و گسترش ارتباط با استانداريها ، وزارت كشور،  شهرداريها، دادگستري، ارشاد اسلامي، آموزش و پرورش، سازمان زندانها، امور اجتماعي ارگانهاي مختلف و.... جهت معرفي و فروش خدمات به ساير سازمانهاي ياورانه فعال.
تلاش براي تدوين دستورالعمل و آیین نامه از سوي سازمان بهزيستي كشور با قابليت استناد و اجرا در سایرسازمانها و نهادهاي فرا بخشي و خارج سازماني با هدف كاهش وابستگی کلینیک ها به سازمان بهزیستی از لحاظ مالی و بسترسازي مناسب جهت ارایه خدمات تخصصی به سایر ارگانها و موسسات و نهادهای حمایتی  دولتي و خصوصي.
استفاده از توان تخصصي كلينيك ها در اجراي پروژ ه هاي اجتماعي، اقدامات وبرنامه ريزي هاي اجتماعي.
 برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي براي كلينيكها و بروز رسانی دانش در حرفه مددكاري اجتماعي از طريق برگزاري سمينارها ، همايش، جشنواره و نمایشگاه های مرتبط با فعالیت کلینیک های مددکاری اجتماعی در سطح استان و كشور..
تدوین برنامه آموزشی بصورت مکاتبه ای و نیمه حضوری و آنلاین برای کلینیک ها بصورت استانی، منطقه ای و کشوری.
انعقاد قراردادها و واگذاري طرح ها به كلينيكهاي مددكاري اجتماعي از مجراي كانون كشوري و استاني.
اصلاح مدت زمان اعتبار پروانه هاي مسئول فني و پروانه هاي فعاليت كلينيكها.
يكسان سازي و بروز رساني کلینیک ها از نظر نرم افزاری و سخت افزاری.
تاسیس صندوق قرض الحسنه بین کلینیک های استان و همچنين كشور.
ایجاد بانک اطلاعاتی از امکانات و توانمندیهای کلینیک ها.
تلاش در جهت تخصيص يارانه و وام دراز مدت وكم بهره براي خريد مكان مناسب براي كلينيك ها براي جلوگيري از جابجايي مداوم مكان كلينيك ها و سرگرداني مددجويان وصاحبان كلينيك ها.
مناسب سازي تعرفه سالانه خدمات با توجه به قيمت تمام شده.
تهيه و تنظيم قرارداد تيپ براي كاركنان كلينيكها و يكسان سازي حق الزحمه ها ي پرسنل.
اقدام جهت معافيت مالياتي كلينيكها.
ترغيب حمايت وپشتيباني معاونت محترم اجتماعي سازمان بهزيستي از كلينيك هاي مددكاري اجتماعي در راستاي عقد قرداد با ديگرمعاونت هاي آن سازمان.
نظارت بر اجراي صحيح مفاد تفاهم نامه و قراردادها و شفافيت هرچه بيشتر مفاهيم و تعهدات فی مابین سازمان بهزیستی
نيازسنجي از مراكز مددكاري در خصوص كم و كيف دوره هاي آموزشي كه توسط سازمان بهزيستي برگزار مي شود.
بازخوانی و اصلاح دستور العمل تشکیل و انحلال کلینیک ها  توسط نماینده کانون  و  نماینده  سازمان ، ابلاغ  دقیق مفاد و تبصره ها  به همراه توضیحات  تکمیلی به  هر استان در جهت پيشگيري از اعمال سليقه.
 بازتعريف شاخصها و محتواي دستورالعمل هاي تخصصي سازمان با نقش محوري كانون كشوري.
صدور مجوز فعالیت کلینیک ها  توسط کانون با نظارت سازمان بهزيستي و يا حضور رئيس هيات مديره استاني بعنوان نماینده کانون درکمیته های ماده 26 سازمان بهزیستی و اظهار نظر درخصوص ارائه مجوز یا تمدید مجوز کلینیک مددکاری اجتماعی در سطح استان و كشوري.
عقد قرار داد های کلینیک های  سطح  کشور  به  صورت  هم زمان  در بازه  زمانی  مشخص.
 پرداخت درصدي  از مبلغ هر  قرار داد به  عنوان  حق عضویت سالیانه به کانون مرکزی براي پويايي و خودگرداني  بيشتر كانون.
 انجام تبليغات منسجم براي معرفي كلينيكها و خدمات آنها در سطح كشور و استانها از طريق رسانه هاي محلي و ملي با همكاري. سازمان بهزيستي.
 ايجاد راهكار قانوني و اجرايي به پيشنهاد سازمان بهزيستي در جهت  پيگيري بيمه مددكاران اجتماعي و مديرت مراكز.
ايجاد وب سايت رسمي كانون كشوري و استاني.
تلاش براي چاپ مجله، گاهنامه ، فصلنامه تخصصي از سوي كانون كشوري.
پيگيري جهت مطلوب سازي پرداخت يارانه ها و پرداخت پاداشهاي بازتواني به طور كامل.
 تشكيل صندوقي مالي جهت سرمايه گذاري درآمدهاي كانون استاني و كشوري و ارائه تسهيلات به اعضاء.
 تعريف راهكارهاي عملياتي براي جذب  و ايجاد منابع مالي پايدار در جهت تأمين بودجه كانون استاني و كشوري و كلينيكها.
تهيه شناسنامه مدرسین و اساتید فن جهت برگزاری دوره های آموزشی کاربردی و عملی به منظور توان افزایی مددکاران اجتماعی.
ايجاد زيرساخت براي رصد تغيير و تحول هاي صورت گرفته در قوانين و مقررات داخلي سازمان بهزيستي و ديگر نهادهاي ياورانه.
تقويت نقش شناسايي و غربالگري جوامع هدف به سازمانهاي ذيربط علي الخصوص سازمان بهزيستي.
 تقويت امكان برگزاری دوره های آموزش مهارت های اجتماعی و ارتباطی.
ترويج نقش تسهيلگري كلينيكها در طرح های مددکاری جامعه ای و ایجاد گروه های خودیار.
يكپارچه سازي و يكسان سازي يارانه ها و تعداد پرونده هاي واگذار شده با نظارت سازمان بهزيستي كشور.
جلب حمايت سازمان و صدور بخشنامه به مراکز غیردولتی اعم از موسسات خیریه ، مجتمع ها ، مراکز ترک اعتیاد ،مراکز روزانه توانبخشی ، مشاوره و... جهت  نظارت كانون بر عملکرد پرسنلی که در رشته های مرتبط و غیرمرتبط پست مددکاری اجتماعی را اشغال نموده اند.(در صورت موافقت سازمان، کانون در تنظیم شیوه نامه و نحوه نظارت و مداخله کلینیک ها اقدام خواهد نمود.)
تلاش در جهت مناسب سازي اختصاص کمک هاي بلاعوض به کلینک ها و موظف سازي كلينيك ها براي تجهيز كلينيكها به  فناوری نوین.
 جلب همکاری دانشگاههای علمی _ کاربردی بهزیستی در همکاری کانون.
ساماندهي بخش مدیریت کارورزی ها و سرپرستی و اجرای کارورزی دانشجويان از سوی کانون.

اصول مددکاری اجتماعی* اصل پذیرش
یکی از مهمترین اصولی را که مددکاران باید رعایت کنند اصل پذیرش می باشد. مددکار اجتماعی مددجو را باید با گشاده رویی و احترام بپذیرد و به حرفهای او گوش دهد و واکنش کلامی غیر کلامی مناسبی از خود نشان دهد. رعایت اصل پذیرش به این علت از اهمیت ویژهای برخوردار است که مددجو برای اولین بار است که با مددکار اجتماعی برخورد پیدا می کند و این برخورد اولیه می تواند اطمینان و اعتماد وی را جلب کرده و او را در جهت بیان مشکل واقعی کمک کند و بدین طریق مددجو به این اطمینان برسد که مددکار برای وی احترام واهمیت قائل است.
تاکید اصلی اصل پذیرش بر این می باشد که مددجو را آنچنان که هست بپذیریم بدور از جنس،سن، رنگ ...
* اصل فردیت
تاکید اصلی اصل فردیت در مدکاری اجتماعی بر اینست که مددکار اجتماعی در تدوین برنامه های کمکی برای حل مشکلات مددجو باید وضعیت آنها را در نظر بگیرد. به طور نمونه اگر دو مددجو با یک مشکل مشترک به مددکار اجتماعی مراجع کنند مددکار اجتماعی نمی تواند برای حل مشکل این دو مددجو یک راه حل مشترک ارائه دهد چرا که فقط می تواند مشکل مشترک باشد ولی عوامل بروز مشکل، امکانات موجود هر دو مددجد برای حل مشکل می تواند متفاوت باشد.
* اصل راز داری حرفه ای
با توجه به اهمیت این اصل، در سوگند نامه مددکاری به پنهان داشتن اسرار مردم از نامحرمان تاکید شده است. در اصل رازداری نکاتی می باشد که مددکار اجتماعی ملزم به رعایت آن می باشد اینکه مددکار اجتماعی به مددجو از آن اول نباید قول دهد که اسرار وی را با کسی در میان نخواهد گذاشت چرا که ممکن است مددکار اجتماعی در شرایطی مجبور باشد برای حل مشکل مددجو متخصصان دیگر را در جهت حل مشکل در جریان قرار دهد و حتی زمانی که امکان آسیب، خطر جانی برای مددجو وجود دارد.
* اصل رابطه حرفه ای
یکی از مهمترین اصول مددکاری اجتماعی اصل رابطه حرفه ای است. رابطه حرفه ای یعنی احترام به قدر وشان انسان و اراده و آزادی او.
رابطه مددکاری فرایندی است فعال بدین معنی که این رابطه در سطح کلامی وغیر کلامی ،دائما در حال تغییر است. این رابطه فعال فرایندی اساسی است که مددکار و مددجو را در بیان و برآوردن نیازها و حل مشکلات یاری می دهد. رابطه حرفه ای یک ارتباط منطقی است که بر اساس اصول مددکاری اجتماعی برقرار شده است این رابطه از ابتدای مراجعه مددجو به مددکار اجتماعی آغاز می شود و تا آخرین مرحله یعنی تا پیگیری ادامه دارد. رابطه حرفه ای یعنی اعتماد متقابل بین مددکار و مددجو. در رابطه حرفه ای پذیرش دو سویه بین مددکار و مددجو برقرار است.
اولین منبع کمکی که در رابطه حرفه ای شناخته می شود خود مددجو، نیروهای او، امکانات او، استعدادها، ظرفیت ها و تجربیات اوست و بعد از آن منابع در اختیار خانواده، بستگان، جامعه  و منابع مرتبط با مشکل مددجو. این درجه از اطلاعات آگاهی و شناخت مددجو را برای پیشگیری وحل مشکلات کمک می کند.
رابطه حرفه ای همچون یک پل ارتباطی قابل اعتماد، ردوبدل شدن احساسات و راهنماییها را میسر می سازد. همچنین زمینه های بازتوانی، اعتماد به نفس را در مددجو فراهم می کند و فرصت های مناسب را برای توان بخشی مددجو ایجاد می کند و همچنین بستری است برای ارزیابی فعالیت های مددکار اجتماعی.
* اصل مشارکت
با توجه به اینکه در فرایند حل مشکل مددجو می تواند موثرترین وآگاه ترین فرد به امکانات ومنابع باشد لذا تاکید زیادی به مشارکت دادن وی است.
* اصل خود آگاهی مددکار اجتماعی
مددکار اجتماعی قبل از اینکه در حرفه مددکاری اجتماعی قرار گیرد باید به خودشناسی برسد یعنی به نقاط قوت وضعف خود آگاه گردد. اصل خود آگاهی به مددکار اجتماعی در خدمت رسانی وکمک بهتر یاری می رساند 
 ویژگی های مددکار اجتماعی* تمایل به انجام دادن کار خیر وداشتن حس نوع دوستی
* داشتن علم وآگاه بودن به حوزه مددکاری اجتماعی و رفتارهای اجتماعی و درکل جامعه شناسی و روانشناسی
* آگاه بودن به نقاط ضعف و قوت خود و دخالت ندادن آنها در کار حرفه ای
* پایبند بودن به اصول حرفه ای
* داشتن حس مسئولیت پذیری در مقابل کار و مراجعان خود
* داشتن قدرت برنامه ریزی
* توان مدیریت
* صداقت
* توانایی ایجاد رابطه با افراد،گروهها و جامعه. یکی از مهمترین مهارتهای که مددکاراجتماعی را در جهت شناخت، برنامه ریزی و ارائه راه حل برای مشکل مددجو کمک می کند مهارت برقراری یک رابطه حرفه ای با مددجو است که از این طریق مددکار اجتماعی می تواند در جهت جلب اعتماد مددجو بکوشد.
* راز دار بودن
* نحوه برخورد مددکار اجتماعی با مددجو باید مهربان گونه باشد
* آگاه بودن وشناخت گروههای هدف
* آگاهی از آداب ورسوم فرهنگی جامعه ای که مددکار اجتماعی در حال کار است
* عدم پیشداوری
* توانایی کنترل احساسات مثبت و منفی خود
* داشتن اعتماد به نفس
* غافل نشدن از خود هنگام کار با مددجو
مفاهیم عمده مددکاری اجتماعیمشکل : همان عاملی است که موجب ارجاع یا مراجعه مددجو به مددکار اجتماعی شده است.
مشکل آن چیزی است که برروی کارکرد فرد، خانواده، گروه و جامعه اثر گذاشته و باعث شده که به خدمات تخصصی احتیاج پیدا کند.
مشکل عامل ارتباطی بین مددکار و مددجو است.
پرلمن: مشکل آن چیزی است که بر روی کارکرد اجتماعی فرد اثر گذاشته و... مانعی بر سر راه تحقق و تامین نیاز اشخاص یا سیستمهای موجود به وجود آمده و در آن شخص نمی تواند به راحتی موانع را از سر راه بردارد.
ویژگیهای مشکل :
1.      زمینه و مقدماتی از پیش داشته که در یک زمان خاص بروز می کند.
2.      پنهان بودن یک مشکل دلیل نفی آن نیست.
3.      یک مشکل واحد روی افراد مختلف اثر متفاوت دارد که با جنبه های روانی، اجتماعی فرد مرتبط است.
4.      مشکلات از نظر دوام و بقاء با زمان ارتباط دارند.
5.      مشکلات ممکن است اختصاصی و دامن گیر فرد یا طبقه خاصی باشد یا جنبه عمومی و همگانی داشته باشد.
6.      مشکل به صرف وجود نمی تواند راه حل ایده آل و مطلوب را داشته باشد.
7.      عوامل تشکیل دهنده یک مشکل ممکن است بیرونی یا درونی باشد.
8.      مشکلات با نیازهای انسانی در ارتباط هستند.
9.      مشکل همواره طبیعتی پویا دارد.
10.  وجود مشکل به طرز تلقی افراد بستگی دارد.
11.  مشکل مددجو می تواند در زمینه خاص باشد .
12.  مشکل و رابطه آن با منابه حمایتی.
13.  مشکل ها متفاوت از هم هستند.
14.  مشکل در همه افراد تاثیر یکسان ندارد.
15.  در هر مشکل رابطه علت و معلولی وجود دارد.
16.  بین زمان بروز مشکل تا اقدام برای حل آن و زمان حل رابطه وجود دارد.
اطلاعات لازم برای درک مشکل :
1.      عوامل تسریع کننده مشکل چه چیزهای هستند.
2.      مددجو چرا حالا به فکر حل مشکل افتاده است.
3.      مشکل از چه چیزی ناشی می شود.
4.      عوامل خارجی تاثیر گذار بر مشکل چه چیزهای هستند.
5.      مدت زمان بروز مشکل چقدر است.
6.      عوامل فردی متقابل که بر مشکل تاثیر دارند.
7.      عوامل شخصیتی که بر مشکل تاثیر می گذارد.
8.      کوششهای قبلی و فعلی مددجو برای حل مشکل.
 روشهای مددکاری اجتماعیخدمات مددکار اجتماعی به روشهای مستقیم وغیر مستقیم تقسیم می کنند:
*روشهای مستقیم :
 مددکار اجتماعی به طور مستقیم و چهره به چهره با مددجو سروکار دارد.روشهای مستقیم سه روش زیر را شامل می شود:
1. مددکاری فردی
2. مددکاری گروهی
3. مددکاری جامعه ای
*روشهای غیر مستقیم :
 مددکار اجتماعی به طور مستقیم وچهره به چهره با مددجو کار نمی کند بلکه نتایج حاصل از فعالیتهای مددکار اجتماعی برای بهبود و اصلاح وضع آنهاست. که در برگیرنده روشهای زیر می باشد:
1. مدیریت موسسات
2. تحقیقات اجتماعی
3. اقدام اجتماعی
 تعاریف مددکاری اجتماعیدکتر قندی درکتاب مددکاری اجتماعی این حرفه را چنین تعریف می کند:
"مددکاری اجتماعی یک خدمت حرفه ای است که بر دانش ومهارتهای خاصی قرار گرفته است.
هدف از آن کمک به افراد،گروهها یا جامعه است تا بتوانند استقلال شخصی،اجتماعی، را به دست آورند"
مددکاری اجتماعی حرفه ای است مبتنی بر دانش، اصول، مهارت و روشها که هدف از آن کمک به افراد، گروهها و جامعه است تا بتوانند با تکیه بر تواناییها و امکانات موجود، برای حل مشکل و یا رفع نیازخود اقدام کنند و به استقلال نسبی ورضایت خاطر فردی دست یابند.
پرلمن مددکاری را فعالیت ویژه ای می داند که برخی از موسسات رفاه اجتماعی آنرا به مراجعه کنندگان عرضه می دارند و به آنان یاری می دهند تا با کارایی بیشتری با مشکلات مقابله کنند.
به طوری کلی می توان مددکار اجتماعی را فردی دانست که از علم، دانش و مهارت لازم و رعایت اصول ارزشهای حرفه ای خود به افراد، گروهها و جامعه کمک می کند تا با تکیه بر تواناییها و بسیج امکانات مادی و معنوی خود در جهت حل بهتر مشکل خود برآیند و درجهت رفع نیازها و رسیدن به استقلال نسبی گام بر دارند.
[تصویر:  paygah-1.gif]
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دستورالعمل تاسيس،اداره وانحلال و درجه بندی كلينيك هاي مددكاري اجتماعی MEARAJ 0 2,078 08-15-2014، 08:18 PM
آخرین ارسال: MEARAJ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران