چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انقلاب اسلامی و استحکام بخشی ساخت درونی قدرت
#1
تبار تاریخی و معرفتی «استحکام بخشی ساخت درونی قدرت» به قبل از انقلاب اسلامی و در اندیشه های امام خمینی(ره) بر می گردد. «استحکام بخشی ساخت درونی قدرت» در قبل از پیروزی انقلاب به خواست ملی و عمومی تبدیل شد و ملت ایران جهت دستیابی و تحقق آن، انقلاب بزرگی را آفریدند.
[تصویر:  siyasi31-300x180.jpg]
 تبار تاریخی و معرفتی «استحکام بخشی ساخت درونی قدرت» به قبل از انقلاب اسلامی و در اندیشه های امام خمینی(ره) بر می گردد. «استحکام بخشی ساخت درونی قدرت» در قبل از پیروزی انقلاب به خواست ملی و عمومی تبدیل شد و ملت ایران جهت دستیابی و تحقق آن، انقلاب بزرگی را آفریدند.در واقع اتکاء به درون، عزت ملی و استقلال در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی- دفاعی بر مبنای مکتب اسلام و هویت ملی یکی از اصلی ترین اهداف مردم در مبارزه با رژیم وابسته پهلوی بوده است. این تفکر مبارزاتی در حالی شکل گرفت که حتی در بین نیروهای مخالف رژیم پهلوی هم مبارزه و انقلاب بدون اتکاء به قدرت های بیرونی و بهره‌گیری از مدل های شرقی یا غربی برای تغییر، ناممکن به حساب می آمد.اما انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام(ره) و با تکیه بر شعار نه شرقی و نه غربی محصول پیروزی رویکرد ساخت درونی قدرت و اتکا به ظرفیت ها و نیروهای داخلی بوده است. لذا قبل و بعد از پیروزی انقلاب شاهد دو نوع رویکرد به ساخت قدرت بوده‌ایم که عبارتند از:۱- رویکرد ساخت بیرونی قدرت؛ ۲- رویکرد ساخت درونی قدرت. در این نوشته در قالب سرفصل‌ها، به برخی از دلایل طرفداران هر یک از این رویکردها، نقش انقلاب اسلامی در ظهور و بروز ایده استحکام بخشی ساخت درونی قدرت و عوامل و الزامات آن در دهه چهارم انقلاب اسلامی می‌پردازیم.الف) رویکرد ساخت بیرونی قدرت۱٫ مبانی رویکرد به ساخت بیرونی قدرت۱-۱٫ عقلانیت ابزاری۲-۱٫ وجود «وابستگی متقابل» در روابط بین الملل و گریزناپذیر بودن از آن۳-۱٫ پذیرش پروژه جهانی‌سازی و هضم شدن در هژمون آن۴-۱٫ اجتناب ناپذیر تلقی کردن قواعد جهانی و خدشه‌ناپذیر بودن هنجارهای نظام بین‌الملل۵-۱٫ مرعوب بودن به پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهای غربی۶-۱٫ پذیرش وجود فاصله غیر قابل جبران با کشورهای غربی۷-۱٫ تلقی مقدور نبودن استقلال کشور در عصر جهانی شدن و بدیهی بودن وابستگی به سایر کشورها۸-۱٫ برتر دانستن توان علمی و هویت فرهنگی کشورهای غربی و اجتناب ناپذیر تلقی کردن دنبال روی از آنها۲٫ پیامدهای رویکرد به ساخت بیرونی قدرت۱-۲٫ در حوزه مناسبات و روابط بین‌الملل (به طور کلی در هر یک از حوزه های ذیل تبعیت از نگاه بیرونی در تقویت قدرت درونی پیامدهای زیادی خواهد داشت که ما برای رعایت اختصار به چند مورد از مهمترین‌ها اشاره و تشریح بیشتر را به عهده هادیان عزیز می‌گذاریم. به عنوان مثال برخی از پیامدهای توجه به نگاه بیرونی برای ساخت قدرت در حوزه مناسبات بین‌المللی عباتند از؛ دنباله‌روی و تضعیف استقلال واقعی، خنثی شدن نقش تعیین‌کننده بازیگری در معادلات قدرت، بی‌معنا شدن صدور انقلاب و ارزش‌های ضدسلطه، تبعیت از هژمون نظام سلطه و پرهیز از هر نوع تنش در ساختارهای این نظام و …)۲-۲٫ در حوزه اقتصادی(آسیب‌پذیری شدید اقتصادی، به خطر افتادن ظرفیت‌ها و توانمندی های داخلی در منابع قدرت، عدم خروج از وابستگی اقتصادی و …)۳-۲٫ در حوزه فرهنگی(تضعیف هویت فرهنگی، زوال روحیه و اعتماد به نفس ملی، تعمیق فرهنگ غیر بومی و تضعیف فرهنگ ملی،آسیب‌پذیر شدن فرهنگ و تشدید تهاجمات فرهنگی بیگانه و…)۴-۲٫ در حوزه علم و فناوری(توقف نهضت تولید علمی در کشور، افزایش پدیده فرار مغزها و نخبگان، تداوم وابستگی در بخش های علمی و تکنولوژیک، بی‌اعتمادی به ظرفیت های فکری و علمی داخلی و اتکاء به بیرون و …)۳٫ مصادیق عدم موفقیت با این رویکرددر این خصوص نگاهی به وضعیت کشورهایی که با این رویکرد دست به توسعه و ساخت و تقویت قدرت درونی زده‌اند، نشان می‌دهد که اگرچه برخی از آنها در گام های ابتدایی توانستند بین خود و دیگر کشورهای منطقه پیرامون فاصله ایجاد نمایند و به ظاهر برخی از مظاهر تمدنی دنیای جدید را در حوزه هایی چون ساخت خودرو، ورود در دنیای الکترونیک و … کسب نمایند اما پس از سپری شدن سال‌ها معلوم شد که اولا این کشورها تنها در یک یا دو حوزه تقویت شده، از پیشرفت همه جانبه جا ماندند؛ ثانیا همین پیشرفت نیز با اتکا به استعدادهای درونی و بومی نبود. مصر، مالزی، ترکیه، عربستان و … از مصادیق توسعه و پیشرفت با چنین رویکردی به ساخت قدرت محسوب می‌شوند که امروزه با مشکلاتی دست به گریبان هستند. حسنی مبارک پس از قریب به ۴۰سال در خدمت غرب و آمریکا بودن، نه تنها هیچ توفیقی در توسعه کشورش و ساخت قدرت درونی نداشت، بلکه بدون ذره‌ای کمک از سوی آمریکا سقوط کرد. ماهاتیر محمد که از او به عنوان عامل دگرگونی و توسعه کشور مالزی و از اقتصاد کشورش روزگاری تحت عنوان ببر اقتصادی منطقه نام برده می‌شد و خیلی‌ها الگوی به کار گرفته شده از سوی وی را برای توسعه در داخل توصیه می‌کنند، خود در مقطعی با ظاهر شدن پیامدهای اقتصاد وابسته در باره غیرواقعی بودن الگوی توسعه بیرونی، گفته بود؛ بعد از بحران های اقتصادی معلوم شد که ما ببرهای کاغذی بودیم نه ببرهای اقتصادی.ب) دلایل رویکرد به ساخت درونی قدرتاتکاء به داخل و نیروی های خودی برای توسعه و ساخت قدرت درونی از خواسته های دینی ماست که به وفور می توان برای آن از آیات و روایات استناد کرد. آیاتی نظیر آیه مبارکه نفی هر گونه سبیل و طریقی برای سلطه کفار بر مسلمانان، آیه «واعدو مااستطعتم من قوه و من رباط الخیل» و روایاتی چون عزت مومنی در بی‌نیازی از دیگران است، ملتی که در تامین مایحتاج اولیه خود وابسته باشد، طعم استقلال و عزت را نخواهد چشید و… در راستای ساخت درونی قدرت و کاهش از وابستگی به بیرون بسیار پرکاربرد هستند.۱- مغایرت وابستگی با استقلال و عزت ملی۲- وجود نظام سلطه و سلطه جویی و استثمارگری قدرت های غربی۳- اعتماد به کفایت و کارایی نیروها و ظرفیت های داخلی۴- نگاه به تجربه عواقب وابستگی سایر کشورها به غرب۵- نگاه به تجارب موفق کشورهای متکی به فرهنگ و ظرفیت های داخلی۶- ضرورت ایجاد توان کنش و واکنش مقتدرانه در برابر فشارهای دولت های قدرت محور۷- حفظ پرستیژ و توان الهام بخشی به سایر ملت ها و دستیابی به هدف بلند تمدن سازی بویژه در بین کشورها و ملت های برخوردار با سابقه تمدنی۸- ضرورت توازن قوا و تداوم توسعه قدرت به نفع نظام با استفاده از ظرفیت های درونیج) نقش انقلاب اسلامی در ظهور و تقویت ایده استحکام بخشی ساخت درونی قدرت۱٫ ایجاد اعتماد به نفس در ملت و جامعه۲٫بازگشت به هویت اسلامی و ایرانی و ضرورت استکبارستیزی و مقاومت مغایر با پذیرش سلطه و هژمونی قدرت ها۳٫ اثبات کارایی تفکر متکی به ساخت درونی قدرت۴٫ الهام بخشی به دیگران مبنی بر مقدور بودن اتکا به خود و عبور از ایده اتکا به قدرت بیرونی۵٫ تکرار و تعمیم مدل اتکا به درون در عرصه ها و حوزه های مختلف و تثبیت آن(مقابله با بحران های امنیتی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی، پیشرفت علم و فن آوری )۶٫ ارائه مدل عملیاتی استحکام بخشی به ساخت درونی قدرت در قالب مدیریت جهادی۷٫ مرکزیت بخشی و تبدیل شدن ارزش‌های انقلاب اسلامی به کانون الهام بخش در منطقه و جهاند) ضرورت استحکام بخشی ساخت درونی قدرت در دهه چهارم انقلاب۱٫ استمرار بخشی و بقاء هویت و آرمان های انقلاب اسلامی۲٫ ضرورت دستیابی سند چشم‌انداز ادامه مسیر پیشرفت در شرایط سخت تحریم و فشار۳٫ قرارداشتن در دهه چهارم به عنوان دهه پیشرفت و عدالت و بسترسازی برای تحقق الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت۴٫ تجربه ناکامی تئوری های برون‌زای توسعه در سه دهه گذشته.۵٫ افزایش آسیب‌پذیری نظام در حوزه اقتصادی به دلیل غفلت های داخلی و دشمنی های بیرونی۶٫ حفظ امید و ترسیم آینده روشن مبتنی بر خودباوری.۷٫ نیاز به قدرت ملی برای مقابله با تهدیدات با اتکا به منابع داخلی۸٫ شرایط گذار از پیچ تاریخی و سرنوشت ساز و جایابی در معادلات قدرت جهانی۹٫ دستیابی به آرمان ها و اهداف بلند تمدن سازی نوین اسلامی- ایرانی۱۰٫ حفظ و تداوم دستاوردهای ارزشمند انقلاب در منطقه و جهان(احیای اسلام، خیزش‌های اسلامی برای مبارزه با استبداد و استعمار، استکبارستیزی و روحیه شهادت طلبی)۱۱٫ الگوسازی انقلاب اسلامی۱۲٫ تجربه به بن‌بست رسیدن الگوی غرب و در سراشیبی فروپاشی قرار گرفتن قدرت‌های لیبرالیه)آثار و نتایج استحکام بخشی ساخت درونی قدرت۱٫ افزایش قدرت ملی و توان چانه زنی در دیپلماسی و ایفای نقش تعیین کننده در تحولات منطقه ای و جهانی۲٫افزایش مقاومت در برابر هر نوع فشار و باج خواهی بیرونی۳٫ توسعه و پیشرفت۴٫ ضمانت بخشی به روند رشد و پیشرفت کشور با اتکا به منابع و ظرفیت های داخلی۵٫ حل مسایل اساسی و مشکلات پیش روی کشور۶٫ تبدیل جمهوری اسلامی ایران به الگویی برای دیگر ملت‌ها۷٫ حفظ استقلال و عزت ملیو) موانع موجود بر سر راه استحکام بخشی ساخت درونی قدرت۱٫ وجود پاره ای غفلت ها۲٫ استمرار خودباختگی به غرب و تفکرات برون نگر۳٫ کاهش روحیه انقلابی و جهادی۴٫ دشمنی و فشارهای بین‌المللی۵٫ ضعف بینش و بصیرت۶٫ روحیه اشرافی‌گری و تجمل‌گراییز) عوامل و الزامات درون‌زایی قدرت۱٫ عوامل هنجاری۱-۱٫ افزایش ایمان و باورهای اعتقادی و روحیه ملی۲-۱٫ تقویت سرمایه اجتماعی با عمل درست مسئولین۳-۱٫ تقویت اتحاد و وحدت وانسجام داخلی و هماهنگی بین قوا۴-۱٫ کاربست عقل و درایت توأم با معنویت و توکل۵-۱٫ ولایت مداری و تنظیم رفتارها و تصمیمات بر محور ولایت۶-۱٫ باور و کاربست مدیریت جهادی در همه عرصه ها۷-۱٫ هدایت و جهت‌دهی فرهنگ عمومی به سمت قدرت و پیشرفت درون‌زا۲٫ عوامل نهادی۱-۲٫ رهبری۲-۲٫ مردم۳-۲٫ دولت۴-۲٫ پشتیبانی اقتصادی که بتواند مردم را در راحتی نگه دارد.۵-۲٫ اهتمام به اقتصاد مقاومتی۶-۲٫ افزایش بنیه دفاعی و توان بازداندگی دفاعی کشور۷-۲٫ اولویت بخشی به ظرفیت ها و منابع داخلی۸-۲٫ بهره گیری مدبرانه و بهینه از فرصت ها و امکانات بیرونی در چارچوب مصالح نظام و منافع ملی۹-۲٫ اجماع سازی در بین نخبگان و جامعه و نسبت به الگوی قدرت و پیشرفت درون‌زا
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کارکردهای ولایت فقیه و نقش آفرینی آیت‌ا… خامنه‌ای در کارآمدی جمهوری اسلامی MEARAJ 0 1,781 06-24-2014، 08:24 PM
آخرین ارسال: MEARAJ
  تبیین «قدرت» در گفتمان رهبری sws313 0 1,852 04-08-2014، 06:36 AM
آخرین ارسال: sws313
  بررسی تطبیقی اقتدار ملی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها sws313 0 2,008 04-08-2014، 06:26 AM
آخرین ارسال: sws313
  بازخوانی پیام های نوروزی رهبر انقلاب از سال ۶۹ تا ۹۲ sws313 0 1,705 03-21-2014، 08:18 AM
آخرین ارسال: sws313
  مهمترین جمله رهبر انقلاب در سال ۹۲ انتخاب شد sws313 0 1,828 03-21-2014، 08:02 AM
آخرین ارسال: sws313
  دغدغه های رهبر انقلاب در حوزه فرهنگی متوجه کدام نهادها است؟ sws313 0 1,786 03-09-2014، 06:18 PM
آخرین ارسال: sws313
  آیا انقلاب اسلامی و مدرنیته با هم در جنگ هستند؟ sws313 0 1,882 02-27-2014، 04:37 PM
آخرین ارسال: sws313
  جزئیات دیدار سران قوا با رهبر انقلاب sws313 0 1,479 02-27-2014، 04:34 PM
آخرین ارسال: sws313
  چرا انقلاب اسلامی منحصربه‌فرد بود؟ sws313 0 1,413 02-11-2014، 05:22 AM
آخرین ارسال: sws313
  ۲۰ جمله برگزیده از رهبر انقلاب درباره «بسیج» sws313 0 1,512 11-30-2013، 05:43 PM
آخرین ارسال: sws313

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران