چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وندالیسم
#1
وندالیسم بیشتر به تخریب های اجتماعی و یا حركتی اطلاق می شود كه در آن فرد یا گروهی از افراد به خرابكاری بپردازند. البته وقتی واژه خرابكاری بكار برده می شود غالباً مواردی در نظر است كه تخریب ها اجتماعی و متعلق به عموم جامعه باشد به این معنا كه در مواردی كه فرد به خودتخریبی می پردازد و یا صدمات فردی به زندگی خود وارد می كند كلمه وندالیسم به كار برده نمی شود.در اصل صحبت ما برای ایجاد امكان تخلیه هیجانات مثبت در افراد است در حالی كه هیجانات منفی باید توام با محدودیت و یا حتی در برخی مواقع شدت عمل هم توام باشد و از سویی دیگر عدم تخلیه هیجانات مثبت و تجمع آن ها در وجود افراد پس از مدتی می تواند زمینه ساز بروز هیجانات منفی شود كه باید به آن توجه داشت. از سویی دیگر (علت شماره دو) در برخی از مواقع دلیل وجود رفتارهای تخریب گرانه تعارض منافعی است كه افراد با سیستمی كه در آن حضور دارند، می كنند به طور مثال زمانی كه دانش آموزان منافع مدرسه را منافع خود ندانند و برای لجبازی و یا صدمه زدن به سیستم مدیریت مدرسه سعی در تخریب وسایل و امكانات مدرسه دارند و یا جوانانی كه وقتی به تماشای یك مسابقه ورزش می روند چون شرایط و اوضاع را بیشتر به نفع ورزشگاه و ... می دانند در تخریب امكانات ابایی به خود راه نمی دهند.و یا افرادی كه وقتی سوار اتوبوس های شركت واحد می شوند بی محابا و بدون هیچ واهمه ای به تخریب صندلی ها و ... می كنند فقط به این دلیل كه صدمه یا خسارتی وارد كرده باشنداین موضوع در برخی مواقع تا آن جا پیش می رود كه حتی این افراد به فامیل خود نیز رحم نكرده و وقتی در منزل یكی از بستگان حضور می یابند هم به نگهداری اموال و اشیاء هیچ توجهی نداشته و گاهی ابراز خرسندی از صدمه وارد كردن به میزبان نیز مشاهده می شود.این گونه رفتارهایی كه هر روزه در سطح شهر با آن مواجه هستیم بیشتر به این دلیل است كه افراد احساس همنوایی با اموالی كه در حال تخریب آن هستند نمی كنند. حداقل این تصور در ذهن ایشان وجود ندارد كه چیزی را كه در حال تخریب آن هستند به نوعی بخشی از اموالی است كه متعلق به خودشان است. هیچگاه این ذهنیت در ایشان به وجود نیامده است كه دلیل داشتن هر چیزی فقط سند مالكیت آن نیست، و بسیاری از اموالی كه از نظر قانونی مال ما نیست در اصل بخشی از دارایی های ما محسوب می شود. هیچگاه آنان نیاموخته اند كه مدرسه، خیابان، تلفن عمومی، اتوبوس و ... اموالی است كه در حقیقت مال خودمان بوده و برای ایجاد و یا تعمیر آن ها این خود ما هستیم كه به صورت های غیر مستقیم باید هزینه پرداخت كنیم.وقتی سخن به جایی می رسد كه در آن می گوییم نمی دانند، تصور موضوع را ندارند و یا ذهنیت ایجاد نشده است در اصل به مقوله فرهنگ وارد شده ایم. بدین معنی كه ایشان دارای فرهنگ مصرف و نگهداری اموال عمومی نیستند. و ساخت و ایجاد یك فرهنگ كاری است كه باید از كانون خانواده آغاز شده و جامعه پیگیر همان موارد و مطالب آموزش داده شده در خانواده، موضوع را بهتر و در سطحی وسیع تر برای فرد پرداخت كند. موضوع ضعف فرهنگی بخشی از دلایل ایجاد و یا مشاهدة برخی از پدیده ها به مانند وندالیسم است، ضعفی كه ایجاد شده و یا به دلایل مختلف به وجود آمده ولی باید مرتفع شود.درماندر درمان این پدیدة اجتماعی مضموم باید اشاره ای گذرا به بحث علت شناسی بیندازیم. در سبب شناسی موضوع، دو علت برای پدیده وندالیسم ذكر شد ۱ عدم امكان تخلیه هیجانی در مردم ۲ احساس تضاد و تعارض منافع با سیستم.مسلم این است كه درمان نیز تابعی از علل است و نابودی علل خود به خود باعث درمان می شود اما در برخی مواقع نیز برای تسریع در فرآیند درمان باید از منابع دیگر بهره گرفت تا هم سرعت بهبودی بالا رفته و هم درمان موفقتر انجام گیرد. برای برطرف كردن علت شماره یك باید هم در خانواده و هم در اجتماع زمان ها، مكان ها و فرصت هایی فراهم آید تا افراد بتوانند به نحو درست و صحیحی هیجانات طبیعی و مثبت خود را تخلیه كنند. در خانواده والدین می توانند زمینه هایی را فراهم آورند تا كودكان فعالیت ها و رفتارهایی را كه می خواهند انجام دهند. همان گونه كا والدین برای بازی كودكان خود اسباب بازی تهیه می كنند، باید فرصت هایی را هم فراهم آورند تا هیجانات تخلیه شود. مواردی مانند برگزاری میهمانی ها، بردن كودكان به فضاهای باز، همبازی و همفكر با كودكان در پاره ای از امور، ایجاد تنوع در برخورد با كودكان و ... از جمله مواردی است كه می تواند باعث آرامش روانی كودك شده و هیجانات او را به حالت تعادل بازگرداند. به عنوان مثال همه ما نسبت به آتش حساسیت و حتی گرایش خاصی داریم، كودكان ما نیز از این قائده مستثنی نسیتند یعنی آن ها نیز آتش را دوست داشته و نسبت به آن كنجكاوی های خاص خود را دارند. از سویی دیگر می دانیم كه آتش خطرناك است و اگر توجهات و احتیاط های لازم در مورد آن صورت نگیرد می تواند باعث خسارات جبران ناپذیری می شود. حال چه باید كرد؟ از سویی كودك ما كنجاوی خاصی نسبت این امر دارد و از سویی دیگر آتش خطرناك است. آیا بهترین راه حل این نیست كه در شرایط خاصی از زمان و مكان كه امكانات به ما اجازه می دهد با حضور و نظارت خود به فرزندمان اجازه بدهیم تا آتش روشن كند؟ به بیان دیگر باید در فضاهای كنترل شده ای این امكان را برای افراد ایجاد كنیم تا هیجانات خود را ارضاء كنند. این موضوع در حالت كلی تری به جامعه نیز باز می شود به این معنا كه در جامعه نیز باید امكاناتی برای تخلیه هیجانی وجود داشته باشد. امكانات به معنای زمان و مكان مناسب با توجه به شرایط موجود و مسائل قانونی و ایمنی و ... در بسیاری از كشورهای دنیا دولت به طور غیر مستقیم در این گونه موضوعات دخالت كرده و تا حدودی جنبه های قانونی به آن می بخشد. به طور مثال در هند روزی از سال به عنوان جشن رنگ مطرح است كه در آن روز افراد مجازند تا با رنگ های گیاهی دیگران را به هر رنگی كه می خواهند، درآورند. چون این موضوع ملی است و قانونی پس افراد نیز ناراحت نشده و پیش بینی های لازم را در این مورد انجام می دهند مثلا لباسی را در آن روز می پوشند كه اگر رنگی شد خیلی ناراحت كننده نباشد و موارد دیگر. پس افراد در آن روز سال مجازند تا با خنده و شوخی برخی از هیجانات خود را تخلیه كرده و هیچ ناراحتی و یا تخریب خاصی را نیز انجام ندهند وقتی این مورد به صورت قانونی در آن روز سال وجود دارد پس نوجانان و جوانان و دیگر اقشار جامعه نیز كه قصد چنین كاری را دارند تحمل می كنند تا در فضای مناسب به خواسته های خود بپردازند.یا روز پرتاب گوجه فرنگی در اسپانیا كه مردم مجازند در آن روز همدیگر را با گوجه فرنگی مورد هدف قرار داده و از این طریق به شادی و تفریح بپردازند این موضوع تا آن جا پیش می رود كه حتی دولت روز قبل از جشن، مقدار زیادی گوجه تهیه كرده و در اختیار مردم قرار می دهد تا بهتر بتوانند این جشن را برگزار كنند. و مثال های دیگری كه در كشورهای دیگر وجود دارد. در كشور ما نیز به طور سنتی و دینی برخی از رسوم در این زمینه موجود بوده است. انواع مسابقات محلی كه در روستاهای ما انجام می شده، انواع جشن ها و اعیاد تاریخی و دینی كه در طول تاریخ در كشور وجود داشته است. جشن هایی مانند شب یلدا، چهارشنبه سوری، نیمه شعبان و غیره كه این امكان را به افراد می دهد تا هیجانات را تخلیه كرده و برای زندگی بهتر مهیا شوند.مشكل عمدة ما امروزه نبود و یا كمبود این اعیاد و جشن ها نیست بلكه عدم برنامه ریزی مناسب برای آن هاست تا با این برنامه ریزی هم بتوان به شادی ها جهت داد و از انحرافات احتمالی جلوگیری كرد و هم عوارض و خسارت آن را به حداقل رساند. به عنوان مثال اگر نزدیك روزه چهارشنبه سوری دولت اماكنی را برای فروش ادوات ترقه بازی و ... فراهم كند هم مردم به دنبال وسایل غیر استاندارد نمی روند و هم می توان میزان شدت صدا و یا انفجار این لوازم را كنترل كرد.كار قشنگی كه در چند سال اخیر در اعیاد شعبانیه حداقل در تهران مشاهده شد، باید الگویی قرار گیرد برای دیگر فعالیت ها. مسئولان از ابتدای شعبان، وسایل تزتینی و ... را در مساجد حتی به طور رایگان بین مردم توزیع كردند تا آن ها بتوانند بهتر و زیباتر این جشن بزرگ ملی مذهبی را برگزار كنند. پس می توان با برگزاری برخی از این موارد، هم سنت ها و ارزش ها را در ذهن افراد زنده نگه داشت و هم امكانی برای تخلیه هیجانات آن ها فراهم آورد. از سوی دیگر برای درمان آن دسته از مواردی كه مربوط به علت شماره دو بودند یعنی احساس تعارض و تضاد در منافع با سیستم باید عنوان داشت این مورد نیاز به یك كار فرهنگی گسترده دارد كه باید از خانواده شروع شده و در تمامی سطوح جامعه گسترش یابد. امروز متاسفانه عكس این مورد در حال اتفاق افتادن است یعنی نه در خانواده تلاشی صورت می گیرد تا به فرزندان بیاموزند كه امكانات عمومی هم بخشی از دارایی های ماست و نه در سطح ارگان ها و نهادها این موضوع را برای مردم جا می اندازند.مردم باید احساس كنند كه منافع آن ها در گرو منافع دولت بوده و كمك به دولت در حقیقت كمك به خود آن هاست و از سویی دیگر دولت نیز باید آسایش و منافع ملت را بخشی از وظیفه خود بداند و در هر بیشتر ارائه كردن خدمات بكوشد. مردم باید احساس كنند كه به طور مثال اگر قانونی در شهرداری به تصویب می رسد دقیقاً به نفع ملت است و شهردار نیز باید این حس را به مردم القاء كند كه كلیه تصمیمات، برای آسایش و رفاه آنان گرفته شده است. البته این موضوع فقط مختص به شهرداری نیست و تمامی ارگان ها و نهادها و موسسات و وزارتخانه ها را دربر می گیرد. از سوی دیگر در آموزش و پرورش باید این فرهنگ را در ذهن كودكان و نوجوانان ایجاد كرد تا نسیت به تمامی امكانات ملی و عمومی خود احساس مسئولیت كنند و با هرگونه تخریب در این موارد برخوردهای فردی انجام گیرد این امر تا آن جا باید پیش رود كه كودك به پدر خود نیز برای تنظیم اتومبیل و كم تر آلوده كردن هوا تذكر بدهد. و در این فرهنگ همه باید از همدیگر انتظار داشته باشیم تا با حفظ اموال و سرمایه های ملی و عمومی امكان زندگی بهتری را برای خود ایجاد كنیم. به طور مثال من، به فردی كه دارد به یك كیوسك تلفن خسارت وارد می كند، تذكر دهم كه چرا تلفنی را كه متعلق به من نیز هست، خراب می كند؟ و در حالتی بالاتر چرا تلفنی كه متعلق به خودش است را خراب می كند. به امید آن روز كه دیگر مواردی از این پدیده منفی (وندالیسم) در جامعه مشاهده نشود. نویسنده:حسن ضابطیمدرس دانشگاه علامه طباطبایی
[تصویر:  paygah-1.gif]
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی انگیزه های مؤثر بر وندالیسم (با تکیه بر سنگ پرانی به قطارهای مسافربری) MEARAJ 0 4,746 11-20-2013، 09:44 PM
آخرین ارسال: MEARAJ
  وندالیسم MEARAJ 0 7,764 11-15-2013، 06:37 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  بررسی علل و عوامل بروز وندالیسم MEARAJ 0 6,475 11-15-2013، 06:36 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  وندالیسم به مفهوم یك آسیب اجتماعی MEARAJ 0 4,876 11-15-2013، 06:34 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  وندالیسم: مبانی روان‌شناسی اجتماعی, جامعه‌شناسی و روان‌شناسی رفتار وندالیستی در ... MEARAJ 0 7,266 11-15-2013، 06:32 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  وندالیسم، آشوب اجتماعی خاموش! MEARAJ 0 4,677 11-15-2013، 06:31 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  وندالیسم MEARAJ 0 7,445 11-15-2013، 06:30 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  وندالیسم چیست؟ MEARAJ 0 3,226 11-15-2013، 06:29 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  توصیف جامعه شناختی عوامل موثر بر وندالیسم و اوباشگری در ورزش فوتبال MEARAJ 0 2,974 11-14-2013، 07:35 PM
آخرین ارسال: MEARAJ
  بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش به وندالیسم(خرابکاری) در بین دانش آموزان دبیرستانی MEARAJ 0 2,646 11-14-2013، 07:34 PM
آخرین ارسال: MEARAJ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران