چهارمین کتاب پایگاه
دانلود کنید

اگر اين نخستين بازديد شماست نام نويسی کنيد ، چرا نام نويسی ؟

استفاده از فايل های پيوست به صورت نامحدود
بحث و گفتگو در رابطه با موضوعات بانک اطلاعات
دسترسی به بخش های ويژه مخصوص کاربران سايت
شرکت در نظرسنجی مقالات برتر بانک اطلاعات

امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقش مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش
#1
مقدمه
پیچیدگی و دشواریهای امروز بشر و شرایط خاص جامعه و فشارهای روانی اجتماعی ناشی از زندگی پر هیاهوی قرن حاضر، ارائه خدمات و اقدامات اجتماعی در جهت استحکام خانواده و جامعه ای سالم، حرفه مددکاری را به صورت یک نیاز اجتماعی مطرح کرده است.
نهاد آموزش  و پرورش  به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی کودکان و نوجوانان و جوانان جامعه برای تحقق اهداف و انجام رسالت خویش همواره در تلاش است تا جامع ترین و موثر ترین روش ها را برای پرورش دانش آموزان بکار گیرد و با فراهم اوردن امکانات مورد نیاز، زمینه رشد و شکوفلایی استعداد های دانش آموزان را در همه ابعاد ایجاد کند.
 در این راستا هسته های مشاوره تربیتی در سال 1364 بنا به ضرورت و نیاز به حل مشکلات دانش آموزان در استانها و شورای بررسی مشکلات دانش آموزان در شهرستانها و مناطق تشکیل و سپس در سال 1371 در تعدادی از استانها با جذب مشاوران و روانشنتاسان متخصص تحت نام کلینیک های مشاوره و درمان در سال 1375 با نام مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش اموزان به فعالیت خود ادامه داد.( البته این مراکز ابتدا در سال 1352 تشکیل شده بود  ولی پس از انقلاب اسلامی با توجه به ضرورتهای فرهنگی به طور موقت تعطیل و از سال 71 با اهداف و برنامه های متناسب با فرهنگ مذهبی ادامهد فعالیت داد.)
آيين‌نـامه ضـوابـط فـعاليـت مراكـز مشـاوره و خدمات روان‌شناختی حضوری 
 هدف از تأسيس مراكز مشاوره و خدمات روان‌شناختي، پاسخ به نيازهاي مشاوره‌اي و روان‌شناختي در زمينه‌هاي فردي، خانوادگي، زناشويي، گروهي و اجتماعي به منظور ارتقاء سطح سلامت روان جامعه است تا در نهايت منجر به كاهش آسيبهاي اجتماعي شود.
البته می توان اهم وظایف این مرکز را به صورت زیربیان کرد:
·        کمک به دان شآموزان در شناخت بهتر استعداد ها ، رغبت ها نگرش ها و محدودیت های خود.
·        پیشگیری و درمان روانی – رفتاری دانش آموزان بهمنظور ارتقای سطح بهداشتی روانی آنان
·        مشارکت در حفظ و ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان.
·        کمک به دانش آموزان نیازمند به خدمات مددکاری.
شرایط اختصاصی احراز پست مددکار در مرکز مشاوره آموزش و پرورش:
-       استخدام رسمی در وزارت آموزش و پرورش.
-       تاهل.
-       حسن شهرت.
-       تعهد و تقید به اصول اخلاقی.
-   دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد به ترتیب اولویت در رشته های مددکاری اجتماعی(با گرایشهای مرتبط)مشاو.ره و روانشناسی با سابقه کار در زمینه مددکاری.
-   تبصره: در استانهایی که فرد واجد صلاحیت با مدرک کارشناسی ارشد وجود ندارد و یا امکان جذب مقدور نباشد، دارا بودن مدرک کارشناسی به ترتیب اولویت در رشته های مددکاری اجتکماعی مشاوره و روانشناسی با حداقل سه سال سابقه کار در زمینه مربوطه.
شرح وظايف مددكار
- ارائه خدمات مددکاری به مدد جویان ارجاعی از سایر بخش های مرکز مشاوره.
- تکمیل پرونده  مددجویان و ثبت اقدامات  انجام شده.
- برقراری ارتباط با و هماهنگی با خانواده، مدرسه، ارگانهای حمایتی و بهداشتی و... جهت کمک مددجویان.
- رسیدگی به مشکلات فردی، اجتماعی و خانوادگی مددجویان ارجاعی.
- جلب همکاری سایر نهادها و ارگانها و افرادخیر به منظور کمک به مدد جویان ارجاعی.
- پیگیری اقدانات انجام شده تاحصول نتیجه مطلوب.
- بررسی وضعیت خانوادگی و اقتصادی مدد جویان در صورت لزوم.
- شرکت در گردهمایی ها و سمینارهای آموزشی و تخصصی مرتبط .
- هماهنگی و ارتباط مستمر با سایر بخش های مرکز .
- بررسي، ارزيابي و شناسايي عوامل مؤثر در ايجاد مسئله و ارائه راهكار‌هاي حل و يا كاهش آن با استفاده از ابزار‌ها و فنون شناخت مانند: مصاحبه مددكاري، مشاهده، مطالعه، مكاشفه، بازديد و پيگيري‌هاي لازم.
- مشاركت مددكار اجتماعي بعنوان يكي از اعضاي تيم درمان مركز در طرح‌ريزي مداخلات درماني، اجتماعي مراجعين به منظور افزايش توانايي و قابليت آنان در سازگاري با شرايط موجود با استفاده از نقش‌هاي تسهيل‌گري، مديريتي، ارزشيابي و ...
- ارزيابي ساختار اجتماعي، اقتصادي و خانوادگي مراجع به منظور ارايه راهكار‌هاي مناسب جهت بهبود شرايط زندگي وي.
- شناسايي مشكلات و آسيبهاي اجتماعي عمده منطقه و انجام تحقيقات و ارايه راهكار‌هاي مناسب جهت پيشگيري و كاهش آنها.
- تشكيل گروههاي مددكاري و بهره‌گيري از اثرات كاركرد‌هاي گروهي جهت رفع يا حل مشكلات اعضاء.
- همكاري با سازمانهاي مختلف به منظور انجام تحقيقات درخصوص بهبود شرايط سلامت روان جامعه.
- همكاري فعال در امور فرهنگي مركز مشاوره مانند تجهيز كتابخانه، انتشار نشريه و مقالات علمي.
- تهيه آمار ماهيانه فعاليتهاي مددكاري مركز.
- ارائه گزارشات انجام فعالیت ها و خدمات تخصصی به رئیس مرکز مشاوره به صورت دوره ای.
بکارگیری مددکاران خبره و آموزش دیده برای کار در مدارس ابتدایی تا دبیرستان بسیار ضروریست اما ظاهرا وزارت آموزش و پرورش تا کنون به این ضرورت پی نبرده و یا با تسامح از کنار آن گذشته است.
 
[تصویر:  paygah-1.gif]
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مددکاری اجتماعی مدرسه | School Social Work MEARAJ 0 768 10-24-2018، 06:44 PM
آخرین ارسال: MEARAJ
  اهمیت و ضرورت توسعه مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش (2) MEARAJ 0 2,421 11-14-2013، 04:09 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  اهمیت و ضرورت توسعه مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش MEARAJ 0 2,323 11-14-2013، 04:08 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش MEARAJ 0 2,598 11-14-2013، 04:05 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  مددکاری اجتماعی، حرفه ای در خدمت دانش آموزان MEARAJ 0 2,486 11-14-2013، 04:04 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  نقش مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش MEARAJ 0 3,981 11-13-2013، 06:45 AM
آخرین ارسال: MEARAJ
  مروری بر ضرورت توسعه مددکاری اجتماعی در آموزش و پرورش MEARAJ 0 2,517 11-13-2013، 06:06 AM
آخرین ارسال: MEARAJ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

درباره ما: وبسایت مددکاران اجتماعی ایرانیان در مورخ ۹۲/۱/۱، به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف مددکاری اجتماعی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ۱- ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود ۲- معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های تخصصی مددکاری اجتماعی جهت تقویت حقوق معنوی ۳- فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای مددکاری اجتماعی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه مددکاران اجتماعی ایران، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی ۴- ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مددکاری اجتماعی در کشور ۵- گسترش پایگاه های مجازی در حوزه مددکاری اجتماعی ایران